Hoge Raad veroordeelt uitleg fiscus wet grijze kentekens

De vasthoudendheid van E. Boutkan en MKB Nederland kost de belastingdienst minimaal 250 miljoen gulden. In hun jarenlange gevecht om het 'grijze kenteken' kregen de Delftse particulier en de ondernemersorganisatie gisteren gelijk van de Hoge Raad....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Het gevecht draait om een wet uit 1993. Die bepaalde dat alleen auto's met een minimale laadruimte, een stevig tussenschot en geblindeerde zijruiten het predikaat bestelauto kregen, waarvoor aanzienlijk minder wegenbelasting betaald hoeft te worden. Het ministerie van Financiën hoopte daarmee een einde te maken aan de ongekende populariteit van de 'bestel'-uitvoeringen van gewone auto's, waarvan alleen de achterstoelen uitgesloopt en de zijruiten geblindeerd waren.

Autobezitters kregen tot 1 januari 1995 de tijd om hun wagen aan te passen. Nadat in de Tweede Kamer was gevraagd een uitzondering te maken voor 'goed te onderscheiden groepen zoals de ANWB en de Wegenwacht', kregen alle bedrijven met meer dan 99 bestelwagens ontheffing. Boutkan en MKB Nederland hebben met succes betoogd dat die uitzondering discriminerend was.

'Het is een lange geschiedenis geworden, maar we zijn erg gelukkig met de uitspraak', zegt J. Warmerdam, fiscaal secretaris van MKB Nederland. Volgens hem hebben gedupeerden, afhankelijk van de waarde van hun bestelwagen, de afgelopen jaren twee- tot negenduizend gulden teveel belasting betaald. Hij schat het aantal omstreden auto's op honderd- tot honderdvijftigduizend. 'Bij elkaar kost het de staat al gauw driehonderd miljoen gulden.'

Warmerdam was de laatste maanden al optimistisch, omdat advocaat-generaal J. van den Berge in zijn advies aan de Hoge Raad al had gepleit voor vrijstelling voor alle ondernemers. Het onderscheid tussen ondernemers met 99 en 100 bestelwagens vond hij, in tegenstelling tot onderscheid tussen particulieren en zakelijke gebruikers, 'niet te rechtvaardigen'. De Raad heeft echter bepaald dat ook particulieren met een bestelwagen van vóór 1995 het lage tarief mochten betalen. Het rechtscollege volgt daarmee het arrest van februari 1997 van het gerechtshof in Arnhem.

Voor MKB Nederland is de zaak hiermee zo goed als afgedaan, omdat staatssecretaris Vermeend vlak voor de zitting van de Raad heeft bepaald dat de uitzondering voor de 'grote wagenparken' per 1 juli 1998 vervalt. Warmerdam hoopt alleen dat Vermeend de uitspraak ook zal laten gelden voor ondernemers die niet lid zijn van MKB Nederland.

Vermeend liet gisteren weten dat leden van MKB Nederland en van de door Boutkan in 1993 opgerichte Stichting Belangen Grijskenteken het teveel betaalde terugkrijgen vanaf het moment dat ze lid werden. Wie op eigen houtje tegen de hogere wegenbelasting beroep en bezwaar heeft aangetekend, krijgt ook vanaf dat moment het teveel betaalde terug. De overigen, die geen actie hebben ondernomen, krijgen slechts terug wat ze vanaf 5 februari 1997 teveel betaalden. Financiën schat de kosten op 250 tot 300 miljoen gulden. Boutkan is vastbesloten de strijd voort te zetten. 'Er zitten nog meer discriminerende uitzonderingen in de wet', zegt hij grimmig. Hij wil dat ieder die vóór 1995 al een 'bestelwagen' had, voor het lage wegenbelastingtarief in aanmerking komt.

Boutkan kocht in 1992 een Nissan Patrol, nadat hij tot de conclusie kwam dat zijn oude Opel Kadett de trailer met zijn paard niet kon trekken. In 1995 moest hij ineens 800 gulden wegenbelasting per kwartaal betalen; daarvóór was dat 180 gulden.

'Voor enkele typen busjes, zoals de oude VW Transporter en de Toyota Hi Ace, wordt ook een uitzondering gemaakt', schampert Boutkan. 'Bijvoorbeeld omdat de laadruimte maar een paar centimer te klein was. De hele wetgeving is gewoon rommelig.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden