Hoge hoed

Gereden Nissan Cube 1.6 Zen Prijs 22.450 euro Motor 1.6 benzine automaat Verbruik 7 l/100km CO2 159 gr/km..

Tekst Theo Stielstra

Koddig. Veel meer kan ik er niet van maken. De Nissan Cube is een koddig wagentje, en in tegenstelling tot wat veel mensen denken, is het geen auto die in Europa wordt verkocht om in te rijden. Al kán het wel. Het gaat zelfs vrij gemakkelijk: de instap is royaal, het interieur is ruim en dankzij het serredak met een namaakrijstpapieren zonnescherm lekker licht. De stoelen zitten zacht als de fauteuils in een hotellobby en het stuur is ouderwets dun, zodat ook kleine knuistjes het helemaal kunnen omklemmen. Niet dat dit nodig is, want de wielen draaien al een bochtje als je naar het stuur kijkt.

Wat sturen betreft: dit soort hoge wagentjes helt zo over in de bocht dat je er hoogtevrees van kunt krijgen, en dus is het maar goed dat ESP – de anti-slipassistent – standaard wordt meegeleverd. Slechts een ervaren coureur haalt zonder die voorziening zo’n rijdende hoge hoed uit de slip als je iets stoms doet op de snelweg.

Achterin, in de bagage-afdeling, is er volop ruimte. Zeker als de achterbank een zetje naar voren krijgt, is het net een bestelwagentje. Dat wil zeggen, voor lichte pakjes, want een dikke trottoirband verspert een gemakkelijke toegang tot de laadruimte. Zo’n tildrempel betekent altijd een minpuntje.

Ander nadeel is de staldeur die met de auto wordt meegeleverd. Ja, het staat apart, zo’n asymmetrische raamindeling die wel om de hoek lijkt te lopen, maar die deur is een eersteklas miskleun. Een autootje dat bij uitstek geschikt is voor gebruik in de stad uitrusten met een deur die een weiland nodig heeft om open te zwaaien – dat is niet briljant bedacht.

Stadsauto? Ja, beslist. Hij past in een kubistische traditie die in Japan populair is, maar in Europa maar niet wil aanslaan. Ook de Daihatsu Materia en de Kia Soul doen minder dan de fabrikanten zouden willen. De Cube is – duh – nogal hoekig, en dat betekent hij van binnen de ruimte van een gymzaal heeft en desondanks betrekkelijk makkelijk te parkeren is. Daar draagt het raampje dat zich rechtsachter heeft genesteld uiteraard aan bij. Ook de motor duidt op stadsgebruik. Op de snelweg is-ie namelijk een drama: een beetje het gaspedaal intrappen en horen en zien vergaat je. De automaat laat de anders zo rustige benzinemotor gerust tot 5.000 toeren gillen, zonder merkbare snelheidsvermeerdering.

Het is duidelijk: in de eerste plaats is deze auto op de markt om het merk Nissan een gezicht te geven: innovatief, designerig, apart, Japans. Dat je er ook je moeder mee van het station kunt halen, en een clubje kinderen mee naar het zwembad kunt nemen is mooi meegenomen. Maar verwacht er niet te veel van.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden