Hoe Zwarte Piet verdween uit Feestkleding365.nl

José Cabrera y Charro verkoopt online feestelijke pietenpakken. Zijn Spaanse ouders kwamen in de jaren zestig als gastarbeider vanuit Asturië naar Nederland. Vader werkte bij de Koninklijke Demka Staalfabrieken in Zuilen. José is hier geboren, maar ging naar een Spaanstalige kleuterschool, want het gezin zou na een paar jaar weer terug verhuizen. Dat mislukte in 1975.

José Cabrera y Charro mocht nu naar een lelieblanke Nederlandse basisschool. 'Daar moesten mijn ouders plotseling aan de Nederlandse cultuur.' Was José jarig, wilde zijn moeder per se een complete maaltijd voor zijn klasgenootjes koken. Dan smeekte kleine José haar om gewoon eens Koetjesrepen uit te delen: 'Doen ze hier allemaal, mama!' Geen sprake van. Een Koetjesreep was niet royaal. Ja, feestjes waren altijd wat ongemakkelijk.

Nou ja. Je weet niet waarom de dingen vervolgens lopen zoals ze lopen, maar tegenwoordig verkoopt José Cabrera y Charro dus het jaar rond een enorme hoeveelheid feestkleding, via Feestkleding365.nl. Als je alle pakketjes zou opstapelen die zijn Poolse medewerkers vanuit het distributiecentrum in Waalwijk op de drukste dagen versturen, zegt José, 'dan staan daar zes á zeven Domtorens'.

Hij heeft zeventienduizend verschillende kostuums in voorraad. Daaronder eenentwintig soorten pietenpakken. In zijn 'budgetlijn' verkoopt José er al eentje voor vijfendertig euro. De duurste is bijna honderd euro. Stukje 'Hollandse traditie', made in China, Vietnam en Turkije.

Feestkledingverkoper José Cabrera y Charro

José houdt van statistiekjes. Kijk, hij laat even via Google zien hoe de zoekvraag 'Zwarte Pieten pak kopen' het de laatste jaren deed. Absolute piek in 2012, het jaar na de eerste aanhouding van een anti-Pietactivist. Na 2014 werd het duidelijk minder. Dit jaar zocht nog niet de helft van de hoeveelheid van vorig jaar via Google naar een Pietenpak.

Maar goed. José ziet dus ook al jaren (statistiekje) dat Zwarte Piet nog maar een klein onderdeel is van de talloze manieren waarop Nederlanders zich intussen gek gingen verkleden, op themafeesten vooral, een trend die overwaaide uit Engeland. Dit jaar verkocht? Ongeveer duizend Pietenpakken. Vergelijk dat nu even met wat de jaarlijkse concertreeks van de Toppers hem oplevert - die hebben ook altijd een verkleedthema. 'De Toppers vullen zes, zeven keer de Amsterdam Arena. Dat zijn 350 duizend mensen en die moeten allemaal een pakje hebben.' José heeft daarvoor een speciale Toppers-pagina. Wacht, hij vraagt het even aan medewerker Mark.

'Mark! Wat was vorig jaar ook alweer het Toppers-thema?'

'Cowboys en Indianen!', roept Mark.

'En daarvoor?'

'Duizend-en-één-nacht!'

En komend jaar?'

'Pretty in Pink!'

Smiley Piet

Dus ja, zegt José Cabrera y Charro. Ook in dat licht is Zwarte Piet 'wel een beetje aan het marginaliseren'. En omdat hij zo van meten houdt, maakte hij dit jaar zelf maar eens een poll aan via Facebook: 'Stem Nu! Zwarte Piet of niet?'

Van de bijna 5.000 mensen die reageerden waren er ruim 4.000 vóór Zwarte Piet. Daarvan kwamen er 1.900 via een vermoedelijk pro-Pietaccount, dat de oproep deelde. Men kon er ook een toelichting bij geven. 'Behoorlijk veel was racistisch, gemeen, een beetje viezig', zegt José Cabrera y Charro.

Hij heeft daar toen met zijn medewerkers over vergaderd. Door alle nare reacties had gewoon niemand meer zin om de meeste stemmen te laten gelden. José zegt: 'Je gaat toch ook niet keihard doorroken op een feestje waar mensen zijn gestopt? Je kunt toch wat rékening houden met een ander?'

Enfin. Amsterdam had intussen het nieuwe Pietenpak type 'Spaanse edelman' gepresenteerd. En ja sorry hoor, maar dat ziet er dus precies zo uit als José's Pietenpakken. Er was dus geen reden die eruit te gooien. Maar hij moest wat bedenken voor de zwarte gezichtjes. 'Wij dachten: de bedoeling is een vrolijk feest. Dus weet je wat: we plakken overal een gele smiley op!'

Zo geschiedde. En boven die curieuze Pietenpakkenpagina staat nu tamelijk verrassend: 'Bijna 1 op 5 mensen zou Zwarte Piet het liefst uit ons assortiment zien verdwijnen. Wij vinden dat veel.' Plus even verder: 'Bij veel geplaatste pro-Pietcomments voelen wij ons verre van thuis: ze zijn vuig en soms zelfs racistisch.'

Sexy Smiley Piet

En klaar was José. Enter Pragmatische Piet. Laat iedereen maar zelf een leuke kleur bedenken. En de opbrengst van de Pietenpakken gaat voortaan naar KiKa, tegen kinderkanker. Lekker onomstreden.

Heerlijk avondje, allemaal.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden