Hoe win je de jeugd voor Obamacare? Met comedians en modellen

Met een groot offensief tracht president Obama jongeren over te halen zich te verzekeren tegen ziektekosten. Alleen zo is het systeem betaalbaar. Die staan echter niet te springen.

Een supporter van Obamacare uit haar steun op haar arm in gips.Beeld ANP

Amerika's jongeren moeten opnieuw aan de slag voor Obama. Nadat ze hem eerst hebben geholpen president te worden en te blijven, wordt hun nu gevraagd hem actief te steunen in het veilig naar de eindstreep brengen van zijn grootste wapenfeit: Obamacare. Weigeren zij dat, dan zou de historische zorgwet alsnog in een 'dodelijke spiraal' naar beneden kunnen geraken, is de vrees.

Dat is misschien overdreven, maar zeker is dat de deelname van jongeren belangrijk is voor het financiële draagvlak van de nieuwe ziektekostenverzekering. Als zij meedoen, brengen zij geld in, en omdat ze jong zijn en minder naar de dokter hoeven, betalen ze zo indirect mee aan de kosten van de zorg voor de duurdere ouderen.

Het is een kwestie van ouderwetse solidariteit, maar de jongeren lopen niet over van enthousiasme, van hoeveel mensenliefde en idealisme ze ook vervuld waren toen ze op Obama stemden. De portemonnee is nader dan de rok, vandaag is belangrijker dan morgen. Als de onvermijdelijke eerste pijntjes komen in knie en heup, is het vroeg genoeg om een verzekering te nemen, denken velen.

Reclame voor Obama in het Spaans: 'We maken ons klaar voor Obamacare'Beeld reuters

Boete weegt op tegen premie
Die denktrant is een risico voor de betaalbaarheid van Obama's zorgwet. Hij wil met zijn hervorming grotendeels een einde maken aan het feit dat een kleine veertig miljoen Amerikanen om uiteenlopende redenen onverzekerd zijn. Daar is geld voor nodig en daarom heeft hij bepaald dat voor iedereen een verzekeringsplicht geldt op straffe van een boete. Maar menig jongere heeft kennelijk op zijn smartphone uitgerekend dat dit opweegt tegen de premie en gelooft het wel - de boete bedraagt 1 procent van het inkomen, met een minimum van 95 dollar.

Op 31 maart eindigt de termijn waarin Amerikanen zich kunnen inschrijven voor de nieuwe zorgverzekering. De regering had gehoopt dat 38,5 procent van het totaal aantal inschrijvingen afkomstig zou zijn van jongeren tussen de 18 en 34. Dat blijkt tot nu toe 25 procent te zijn. Niet alleen is dat ruim onder het streefcijfer, maar ook blijft het ver achter bij Obama's score onder de jongeren bij zijn herverkiezing in 2012, signaleerde de politieke nieuwssite The Hill. Hij haalde toen 60 procent van de jongerenstemmen.

Daarom is er een grootscheepse campagne gaande om jonge, gezonde Amerikanen te mobiliseren voor Obamacare. Hoe bereik je jongeren? Nou gewoon: met komieken, filmsterren, presentatoren van talentenjachten en modellen met jurkjes waarvan de lengte omgekeerd evenredig is aan de hoogte van de stilettohakken.

Interview met komiek Zach Galifianakis
Op het moment dat de Russen ingrepen in Oekraïne, liet Obama zich in de show Between Two Ferns interviewen door komiek en acteur Zach Galifianakis. Er werd over en weer gedold. De gastheer sprak tegen de president over 'je geboorteland Kenia' en vroeg vervolgens voor welk land hij was bij de Olympische Winterspelen.

Obama in de show 'Between Two Ferns'Beeld Youtube

Een verzekeraar in de staat Colorado zond afgelopen week modellen de straat op om iedereen aan de deadline van 31 maart te herinneren. Een soort shock and awe om het laatste beetje verzet te breken. Elke gezonde jongen met een beetje testosteron in zijn lijf moet meteen zijn gecapituleerd voor deze blauwbekkende meiden met hun nog winterwitte blote benen.

Toch is niet zeker of de eindsprint zal lukken. De regering maakte woensdag bekend de deadline te zullen verlengen tot midden april voor 'moeilijke gevallen' die zich al hadden aangemeld, maar de formaliteiten niet op tijd rond konden krijgen. De Republikeinen zien dit als de zoveelste truc om Obamacare voor de zoveelste tegenslag te behoeden.

De wet werd in maart 2010 aangenomen door het toen volledig door de Democraten beheerste Congres. Sinds dat glorieuze moment heeft de wet geen gemakkelijke dag meer gehad. De tenuitvoerlegging is ontaard in een uitputtingsslag. Geen gelegenheid laten de Republikeinen ongebruikt om te proberen de hervorming te torpederen. Eerst vroegen zij het Hooggerechtshof haar te blokkeren, daarna deden zij een poging haar uitgesteld te krijgen op straffe van een nationaal bankroet. Dat lukte allemaal niet. Alle klippen werden omzeild. Het pleit leek beslecht. Maar toen bleek de website waarop mensen zich moeten inschrijven, niet te werken. Ook kon Obama zijn belofte niet gestand doen dat iedereen zijn polis kon houden als ze dat wilden. Met die blunders van eigen makelij bracht hij de Republikeinen terug in de wedstrijd.

53 procent tegen Obamacare
Op dit moment staat volgens de jongste Pew-peiling 53 procent van de Amerikanen afwijzend tegenover de Affordable Care Act, zoals de zorgwet officieel heet. De Republikeinen proberen dit uit te buiten in de campagne voor de tussentijdse Congresverkiezingen in november. Zij hopen dat het hen helpt de Senaat op de Democraten te heroveren. Wat dat betekent voor Obamacare als ze daarin slagen, is niet duidelijk. Binnenskamers zeggen Republikeinen dat ze beseffen dat de wet niet meer in te trekken valt. De meeste kiezers willen een reparatie van de gebreken, niet een afschaffing van de wet. Maar een verkiezingsoverwinning kan weer een geheel andere dynamiek teweeg brengen.

De jongeren kunnen Obama helpen zich door in groten getale in te schrijven voor de nieuwe ziektekostenverzekering. De meningen van experts zijn verdeeld over de gevolgen voor de premies als zij dat niet doen. De een zegt dat die sterk zullen stijgen voor ouderen, de ander denkt dat dit zal meevallen. Maar zelfs een geringe stijging kan politiek al gevoelig liggen.

Amerika's belangrijkste sociale hervorming sinds de jaren zestig moet voor de poorten van de politieke hel worden weggesleept.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden