Hoe voer ik een netwerkgesprek?

Ik ben op zoek naar ander werk en om me te oriënteren voer ik netwerkgesprekken. Het lukt me om afspraken te maken en de gesprekken zijn – voor mij in elk geval – interessant....

Rob van Eeden

Beste Maaike,

Het klopt dat netwerken om ander werk te vinden de laatste jaren veel aandacht heeft gekregen, steeds meer medewerkers van bedrijven worden – te pas en te onpas – benaderd voor een netwerkgesprek. Ook ik raak nogal eens geïrriteerd door zo’n beller. Vooral als snel duidelijk is dat de persoon z’n huiswerk niet gedaan heeft, en allerlei onderwerpen aan de orde stelt die hij of zij allang had kunnen uitzoeken. In zo’n geval weiger ik meestal het gesprek.

Een succesvol netwerkgesprek staat of valt met een goede voorbereiding. Als je een potentiële gesprekspartner hebt ‘gespot’, verzamel dan zoveel mogelijk informatie over die persoon en het bedrijf waar hij of zij werkt. Via google, bedrijvensites, blogs en dergelijke kan dat tegenwoordig eenvoudig. Zoek bijvoorbeeld naar recente issues die spelen in de branche en verdiep je daar in. En kies dan één of meer onderwerpen die voor de persoon in kwestie het meest relevant lijken.

Pas als je dat op een rijtje hebt, kun je die persoon benaderen. Natuurlijk zullen er in het gesprek ook allerlei andere zaken aan de orde komen, maar die specifieke onderwerpen en vragen moeten van tevoren duidelijk zijn. Als je je gesprekken zo voorbereidt, zul je weinig tegenstand ontmoeten. Mensen vinden het op de eerste plaats leuk te horen dat je je in hen verdiept hebt. En als je dan ook nog onderwerpen aan de orde stelt die voor hen écht leven, zal de afspraak gauw gemaakt zijn en het gesprek goed verlopen.

Dat vereist dus grondige voorbereiding. Het is jammer dat veel (zogenaamde) netwerkers dat niet doen en maar lukraak opbellen voor afspraken. Een netwerkgesprek moet gaan over iets dat beide gesprekspartners interesseert. Het moet geen eenrichtingsverkeer zijn, waarin de één alleen ‘geeft’ en niets ‘terugkrijgt’. Uit je mail te lezen, ben je op de juiste weg, omdat je niet ‘zomaar’ om een netwerkgesprek vraagt, maar specifieke onderwerpen aan de orde stelt die ook voor je gesprekpartner interessant zijn. Besteed aan die voorbereiding zoveel mogelijk aandacht. Kun je van tevoren niets relevants bedenken, benader die persoon dan niet.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden