Hoe voeden we 10 miljard monden in 2050? De Volkskrant zoekt het de komende maanden uit in 'De Voedselzaak'

Onder de noemer De Voedselzaak maakt de Volkskrant verhalen, in de krant en online, over de vraag: hoe voeden we 10 miljard monden in 2050? Hoofdredacteur Philippe Remarque legt uit waarom dit onderwerp belangrijk is voor de Volkskrant.

Foto de Volkskrant

In 2050 wonen naar verwachting bijna 10 miljard mensen op aarde. De grootste bevolkingsexplosie vindt plaats in Afrika. Dat is toevallig ook het continent waar klimaatverandering het hardst toeslaat: woestijn, droogteperioden en overstromingen. Meer mensen dus op minder vruchtbare grond. Hoe moeten al die monden straks worden gevoed?

Aan dit complexe vraagstuk besteedt de Volkskrant dit jaar extra aandacht in De Voedselzaak, een onlineproject met publicaties in de krant. Het is goed als een redactie ook voorbij de hectiek van de nieuwsstroom kijkt en ontwikkelingen op lange termijn onderzoekt. Hoe zorgt Afrika dat het meer voedsel gaat produceren en minder afhankelijk wordt van import en buitenlandse multinationals?

In ons comfortabele land verliezen we de voedselproblemen in het buurcontinent makkelijk uit het oog, terwijl we er in feite veel mee te maken hebben. Dat zal deze reeks ook belichten. Zonder ingrijpen wordt koffiedrinken straks moeilijker, kan chocola onbetaalbaar worden en blijven Afrikanen - verdreven door armoede of klimaatverandering - aan de poort van Europa rammelen.

Voor u denkt dat het louter ellende wordt: in Afrika wordt al volop gewerkt aan oplossingen. Modernisering van de landbouw, investeringen in irrigatie, duurzame energie, waterbeheersing of klimaatbestendige gewassen. In een serie reportages zullen we die veelbelovende ontwikkelingen laten zien. Maar we staan ook stil bij de keerzijden ervan, zoals milieuschade of strijd om land.

De Nederlandse consument heeft een grote impact op het dagelijks bestaan in Afrika. Door bijvoorbeeld de prijs van ons eten in de supermarkt, de mineralen in onze smartphones en de herkomst van onze T-shirts. Daarom proberen we voedselketens en productieprocessen te analyseren. Waar en hoe kan het beter?

Interessante kwesties, vind ik. In De Voedselzaak willen we ze voor u inzichtelijk maken. Ik hoop dat u er plezier aan beleeft.

Philippe Remarque, hoofdredacteur

Meer over