Column

Hoe rekende Philips-baas Cor Boonstra af met Roel Pieper?

Cor Boonstra als Phillips-voorzitter in 2001. Op de achtergrond zijn opvolger Gerard Kleisterlee. Beeld null
Cor Boonstra als Phillips-voorzitter in 2001. Op de achtergrond zijn opvolger Gerard Kleisterlee.

Jan Hommen vertelde op een nieuwjaarsreceptie van ING dat hij Cor Boonstra (de man die Philips van een bord spaghetti in een bord asperges wilde transformeren) in 1999 eens huilend achter zijn bureau had aangetroffen. 'Wat moet ik, Jan? Ik weet het niet', zei hij tegen Hommen, toen financiële topman in Eindhoven en later puinruimer bij ING en KPMG.

Roel Pieper was een jaar eerder door Boonstra naar Philips gehaald. In de VS was hem Scientific Atlanta, een producent van zogenoemde settopboxen die boven op de televisie konden worden geplaatst, in het oog gevallen. Pieper dacht dat die de grote concurrent zouden worden van de PC en Sony's Playstations. Dat moest Philips kopen.

Het bedrijf kostte vijf miljard gulden. Pieper stond bekend als informaticatechneut en doortastend dealmaker. Sinds hij orde op zaken had gesteld bij Tandem Computers was hij uitgeroepen tot het grootste managementtalent van Nederland. Met trompetgeschal was hij in Eindhoven binnengehaald. Maar hij ontpopte zich vanaf het begin als een einzelgänger, terwijl het Philips-bestuur uit teamspelers bestond.

Binnen de raad van bestuur van Philips waren vier leden voor en vier leden tegen de overname. Er was twijfel over de toekomst van de setboxen (het was vooral gericht op analoge televisie) en de overnameprijs. Boonstra zat letterlijk met zijn handen in het haar. Met Scientific Atlanta zou Philips weer meer spaghetti worden - een bijeengeknoopt allegaartje.

In Manfred Biks biografie over de voormalige Philips-president staat die anekdote niet. Nadat het neen werd verdween Pieper door de zijdeur. Wel rekent Boonstra in de biografie ongenadig hard af met Pieper die na zijn Philips-uitstapje een carrière van twaalf beroepen dertien ongelukken doorliep. Volgens Boonstra kwam Pieper bij Philips met twee eigen pr-dames naar de presentatie van de jaarcijfers. Hij schreef zijn eigen persberichten, nam zelf mensen aan op het lab en zette tussentijds ook privé nog bedrijven op. Hij was in de woorden van Boonstra 'onverstandig', 'oneerlijk' en een 'slechte baas' die tweespalt in plaats van teamspirit creëerde.

Scientific Atlanta zou later worden overgenomen door Cisco. Boonstra ging door Philips te transformeren in een bord asperges. Hij liet zelfs de kans lopen om Apple over te nemen, voordat Steve Jobs daar terugkeerde. Hij moest de boel uit elkaar trekken. Let's make things better. Philips trok zich terug uit de sportzender Sport 7, stootte videoketen Videoland af, sneed de banden met het Duitse Grundig door en verkocht als klap op de vuurpijl film- en muziekmaatschappij PolyGram, omdat volgens Boonstra op kaskrakers en bestsellers geen beleid kon worden gevoerd.

Boonstra leverde een bord asperges af die door zijn opvolgers daarna stuk voor stuk in de etalage werden gezet om door een buitenlandse partij te worden opgepeuzeld.

Misschien was het beter geweest als Philips gewoon spaghetti was gebleven.

Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden