Hoe regel je snel een taxi? Met je mobieltje

Hij is goedkoper dan een gewone taxi en je roept hem op met een app: de Uber-taxi. In het buitenland zijn 'gewone' taxichauffeurs woest op de nieuwe concurrenten, in Amsterdam halen ze de schouders op.

AMSTERDAM - De chauffeur van de taxidienst Uber snelt toe om de achterdeur van zijn brandschone bolide te openen: 'Hier is de taxi!' Hij is zuinig op zijn auto en vraagt zijn passagier haar boterham na de rit te eten. Liever geen kruimels op de smetteloze achterbank. Er is een flesje mineraalwater aan boord en een Elsevier ligt klaar om te lezen. Maar eenmaal op weg is het eigenlijk een doodnormale taxirit. Wel in een mooie auto, voor wie daar iets om geeft.


Uber, een luxueuze taxidienst uit Amerika, biedt vanaf deze week ritten tegen een lager tarief aan dan bijvoorbeeld het Amsterdamse taxibedrijf TCA. Via de Uber-app is een ritje 10 procent goedkoper dan dezelfde rit met een gewone taxi.


Wie de app van Uber opent, ziet op zijn mobieltje miniatuurtaxi's als mieren over de kaart van Amsterdam krioelen. Vooral ter hoogte van de Zuidas is het druk. Verderop lijkt een auto in de gracht te liggen, maar dat zal wel een foutje van het gps-systeem zijn. Eén klik op de gewenste afhaallocatie en de meest nabije miniatuurauto nadert. Er verschijnt een foto van een breed lachende man op leeftijd. Vijf sterren heeft hij, en zijn Mercedes E-klasse is er over negen minuten. Dat is bijna het dubbele van de beloofde vijf minuten, maar vooruit. Precies negen minuten later komt er een sms binnen: 'Je Uber komt er nu aan!'


Het bedrijf, waar de Amerikaanse bank Goldman Sachs en Google miljoenen in hebben geïnvesteerd, is sinds december 2012 actief in Nederland. 'Er rijden momenteel honderden bestuurders van Uber in Nederland', zegt Niek van Leeuwen, hoofd van Uber Nederland. De dienst is vooralsnog alleen beschikbaar in Amsterdam en Rotterdam, maar wil uitbreiden naar andere steden. In andere landen wordt de app al langer gebruikt. In 75 wereldsteden zoals Tokio, Johannesburg en New York is de maatschappij actief.


Uber biedt in Nederland twee verschillende soorten autoservices aan, de een iets luxer dan de ander. Vooral zakenlui, toeristen en vrouwen zijn geïnteresseerd in het concept, zegt de chauffeur. Toeristen kennen het fenomeen vaak al uit hun eigen land. Sommige vrouwen vertellen de chauffeur dat ze na 'rare verzoeken' van chauffeurs liever niet meer in een gewone taxi rijden.


De ritten met Uber zijn niet genoeg voor de chauffeur om zijn dag mee te vullen. De rest van de tijd is hij dus geen 'privéchauffeur in een luxe auto', zoals de slogan van Uber het omschrijft, maar gewoon een zelfstandige taxi.


In de landen om Nederland heen veroorzaakte Uber de afgelopen weken voor veel commotie. Half februari staakten 'gewone' taxichauffeurs in Parijs. Daar lijken de diensten die Uber aanbiedt meer op carpooling dan op een taxiservice. Boze Franse taxichauffeurs vernielden Uber-auto's omdat het volgens hen oneerlijke concurrenten zijn. Enkele passagiers raakten gewond. Uber-chauffeurs zouden tegen te lage tarieven werken.


Ook in de Verenigde Staten gingen taxichauffeurs boos de straat op. Het 'geen-fooi-beleid' van Uber maakt eerlijke concurrentie onmogelijk, klagen zij. Ook vinden ze de marketingcampagnes misleidend. In Brussel greep de overheid in en werden deze week twee auto's van Uber-bestuurders in beslag genomen. Volgens minister van Vervoer Brigitte Grouwels voldoen de voertuigen niet aan de Brusselse wetgeving en moet de taxiservice verdwijnen.


'Wij zien voorlopig geen directe bedreiging in de lagere kosten van Uber en we hebben er nog niets van gemerkt. Uber opereert alleen op de belmarkt, niet op de opstapmarkt', zegt een woordvoerder Sanne Takman van TCA. 'De tijd zal leren hoe dit zich ontwikkelt.' Wel gaat het Amsterdamse taxibedrijf zich komende maanden bezighouden met onder andere prijsdifferentiatie. 'Er zijn chauffeurs die zowel voor TCA als voor Uber rijden', aldus de woordvoerder. 'Bij Uber moeten chauffeurs 20 procent van hun ritinkomsten afstaan, bij ons is het een kleine maandelijkse contributie.'


Twintig minuten en 12,5 kilometer verder meldt de app dat de rit 33 euro heeft gekost. Dat is zo'n 3 euro goedkoper dan TCA, leert een vergelijking op de TCA-site. De app vraagt ook hoeveel sterren de chauffeur verdient. Andersom gebeurt hetzelfde, de passagier krijgt ook een aantal sterren van de chauffeur. Van passagiers die zich ernstig misdragen of die niet betalen, wordt de app geblokkeerd. Gelukkig is de chauffeur vrijgevig: 'Ik geef al mijn passagiers er vijf.'


De passagier kan de chauffeur belonen met een tot vijf sterren

Voordat de gebruiker de app van Uber downloadt, vraagt Uber toegang tot verschillende gegevens. Dat zijn niet alleen de locatie van de telefoon, maar ook de contactgegevens die erin zijn opgeslagen. Volgens Uber gebeurt er niets met die nummers, behalve als de gebruiker vrienden wil uitnodigen om de app te downloaden. Na acceptatie wordt de app gedownload. Vervolgens vult de gebruiker naam, e-mailadres, telefoonnummer en creditcardgegevens in. Die gegevens zijn nodig omdat de kosten van de rit na afloop automatisch worden afgeschreven. Bij het opstarten van de app verschijnt een kaart met de locatie van de klant en die van beschikbare Uber-auto's in de buurt. Nadat op 'bestel ' is geklikt, verschijnen naam en foto van de chauffeur, 1 tot 5 sterren die aangeven hoe hij of zij door passagiers beoordeeld is, het type auto en het kenteken. Na de rit is te lezen welk bedrag Uber van de creditcard afschrijft en kun je de chauffeur een aantal sterren geven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden