Hoe proberen bedrijven allochtonen in de top te krijgen?

Dat je wettelijk om privacyredenen de etnische achtergrond van je werknemers niet mag bijhouden, betekent niet dat je niets hoeft te doen aan diversiteit. Delta Lloyd bijvoorbeeld is de achtergrond van werknemers sinds kort op vrijwillige basis aan het registreren, zodat later zo nodig gericht beleid gevoerd kan gaan worden om meer niet-westerse allochtonen in de hoogste regionen te krijgen. 'Het onderwerp is voor ons steeds belangrijker en zal de komende tijd intensief gevolgd worden', meldt de verzekeraar.

Dat je wettelijk om privacyredenen de etnische achtergrond van je werknemers niet mag bijhouden, betekent niet dat je niets hoeft te doen aan diversiteit. Beeld thinkstock

Daarmee is Delta Lloyd een duidelijke koploper, blijkt uit onderzoek van de Volkskrant onder 34 grote Nederlandse bedrijven en organisaties naar hun diversiteitsbeleid op het gebied van niet-westerse allochtonen. Concrete cijfers over het aantal mensen met een Turkse, Marokkaanse, Surinaamse of Antilliaanse achtergrond in het senior management heeft geen enkel bedrijf. Het mag volgens de wet ook niet bijgehouden worden, meldt het College bescherming persoonsgegevens, het CBP. Alleen onder heel strenge voorwaarden zou het kunnen, bijvoorbeeld om voorkeursbeleid mogelijk te maken.

Maar tussen niets registreren en niets doen, zit nogal een verschil. Net als Delta Lloyd maakt ook de NS er serieus werk van. 'We hebben een diversiteit- en inclusiebeleid dat zich richt op drie groepen: vrouwen, niet-westerse allochtonen en arbeidsbeperkten', melden de Spoorwegen.

Culturele achtergrond specifiek genoemd
Nog zo een van goede wil: ABN Amro, dat ook culturele achtergrond specifiek noemt, naast seksuele oriëntatie en lichamelijke beperkingen. 'We geloven dat een divers personeelsbestand ons helpt de beste resultaten te bereiken voor onze klanten', meldt de bank. ABN Amro heeft een negen leden tellende Diversity Board, die zich vorig jaar specifiek richtte op het benoemen van mensen met diverse achtergronden op managementposities. Ook uitzender Randstad meldt de diversiteit te willen vergroten door meer vrouwen en minderheden op leidinggevende posities te willen benoemen.

Ook verzekeraar Achmea, Schiphol, pakjesbedrijf TNT, chemieconcern DSM en PostNL hebben een diversiteitsbeleid dat mede is gericht op culturele minderheden. Energiebedrijf Nuon, in handen van het Zweedse Vattenfall, spreekt zelfs over 'immigranten'. Philips, Akzo Nobel en bouwer BAM kijken ook naar de achtergrond van hun mensen, maar dan vooral gericht op de markten waar ze actief zijn.

Allochtoon talent
Het vastgoedbedrijf Wereldhave, bouwer Heijmans, energiebedrijf Essent, informatiebedrijf Wolters Kluwer, telecombedrijf KPN, ING en de Rabobank hebben wel een diversiteitsbeleid voor hun personeel, maar niet specifiek gericht op culturele minderheden. Dat geldt ook voor Shell. 'Shell heeft het afgelopen jaar zo'n 700 nieuwe werknemers in Nederland aangenomen, waaronder ook allochtoon talent. Het aannemen van allochtoon talent is bij Shell geen doel op zich. Het gaat ons erom of een kandidaat geschikt is voor een functie en het gevraagde potentieel heeft, 'meldt het bedrijf. 'Ons diversiteitsbeleid is erop gericht ervoor te zorgen dat werknemers in de hele organisatie anders gaan denken over verschillen tussen mensen.'

Shell doet met ABN Amro, KPMG, KPN en de NS ook mee aan een speciaal programma, waarin 69 allochtone studenten zeven maanden begeleid worden door een mentor.

Bij vastgoedbedrijf Corio, verzekeraar Aegon en bouwer Boskalis beperkt het diversiteitsbeleid zich tot de samenstelling van de raad van bestuur en de raad van commissarissen. Heineken, Logica en ASML hebben geen aanvullend beleid voor allochtonen, bij dienstverlener voor de olie-industrie SBM Offshore blijft het onduidelijk. Zes bedrijven wilden niet meewerken of reageerden niet op vragen. Daaronder zijn technisch dienstverlener Imtech en vleesbedrijf Vion Food Group. Beide bedrijven kampen met fraudeaffaires.


Het onderzoek werd uitgevoerd door Marlies de Brouwer

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden