'Hoe oud je ook bent, ongelukken gebeuren'

Als de leeftijdsgrens voor bromfietsers omhoog gaat, scheelt dat de winkeliers veel geld. De branche protesteert. Kamerleden vinden het voorstel betuttelend....

'16-Jarigen vormen een kwart van de inkomsten, die kunnen we afschrijven. En jongeren van 17 jaar denken: 'ach, over een jaartje mag ik autorijden.' Straks is hij aangewezen op degenen die op hun veertigste een brommer aanschaffen. 'Helaas zijn dat er niet zoveel.'

Het plan van minister Peijs van Verkeer om de minimumleeftijd voor brommerrijders op te trekken, is vrijdag slecht gevallen. Brancheorganisaties BOVAG en RAI tonen zich 'verbijsterd'. Bromfietshandelaren kunnen hun zaak wel opdoeken, waarschuwt de BOVAG. Bovendien blijven plattelandsjongeren verstoken van hun enige snelle vervoermiddel. Kamerleden vinden het voorstel betuttelend en slecht onderbouwd. Waarom zou een 17-jarige beter rijden dan een 16-jarige?, vragen zij zich af.

Bij bromfietshandelaar Graanstra heeft de twijfel toegeslagen. Moet hij straks voor het eerst sinds acht jaar weer fietsen verkopen? 'Stom en kortzichtig', noemt hij Peijs voorstel. 'Natuurlijk zijn er brommers die opgevoerd worden, dat weet ik ook wel. Natuurlijk gebeuren er veel ongelukken. Maar om ons daarom zo te pakken. . .' En de jongeren zelf zijn al helemaal niet te spreken. 'Dit is toch bullshit', roept Mohammed Ballah (17) uit Maassluis verontwaardigd.

'Of je nou 16 of 17 bent, ongelukken gebeuren gewoon, ze zitten in een klein hoekje.' Zelf heeft hij twee brommers en één scooter. 'En daar rijd ik al vanaf mijn vijftiende op, zonder bromfietscertificaat. Slechts één keer heb ik een bekeuring gehad.' Hij begint te lachen als hij hoort dat 17-jarigen mogen beginnen met rijlessen. 'Wat voor regeling is dit?'

Nederland wordt in een Europa een buitenbeentje als Peijs haar zin krijgt. Eurocommissaris De Palacio van verkeer heeft afgelopen oktober nog voorgesteld om in heel Europa een minimumleeftijd van 16 jaar aan te houden. Lidstaten mogen als uitzondering zelfs toestaan dat 14-jarigen met een bromfiets rijden, maar dan alleen in het eigen land.

Maar Peijs hamert samen met premier Balkenende erop dat jonge brommerrijders veel brokken maken.

'Ik heb als 13-, 14-jarige meegemaakt dat leeftijdgenootjes op brommers om het leven kwamen', zei Balkenende na afloop van de ministerraad.

Peter Overbeek (18) uit het Groningse Finsterwolde heeft geen boodschap aan zoveel somberheid. Hij heeft vooral te doen met de 16-jarigen die elke dag met de bus naar school moeten.

'Je zit met rottige aansluitingen. Als je dan ook nog ver van een bushalte woont ben je helemaal lang onderweg.' Zeker de helft van de plattelandsjongeren die ver van school wonen, pakt 's ochtends de brommer, schat hij. 'Een slecht voorstel dus.'

Bedrijfsleider Alvino van de gelijknamige pizzeria in Gouda vreest dat hij straks zijn 16-jarige bezorgers moet ontslaan. 'Dat is heel slecht voor die jongens, niet voor mij. Ik vind wel weer 17-jarige bezorgers. Maar die jongens moeten straks thuis zitten. Dan doen ze niks en gaan ze stelen om aan geld te komen.'

Verkeersorganisatie 3VO reageert als enige positief, zij het gematigd. Liever had de organisatie gezien dat de brommerleeftijd wordt opgehoogd naar 18 jaar. 'Dan is de veiligheidswinst nog veel groter', aldus een woordvoerder.

Minister Peijs beaamt dat, maar gezien de maatschappelijke weerstand leek 18 jaar haar een brug te ver.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden