Hoe maak ik een goed profiel? De taal van datingsites
Een week lang profielen van hbo'ers en academici op datingsites bestuderen. Wat levert dat op, behalve het spannend houden en niet te huppelig zijn? Wees mannelijk!
Terugkerende eerste zin in veel, héél veel, profielen op datingsites: brrr, tja, pfff, hoe moeilijk het is om jezelf in een paar zinnen te beschrijven en aldus in de 'etalage' te zetten. Goede tweede standaard-verzuchting van mannen en vrouwen op zo'n zelfde webpagina: hoe verschrikkelijk lastig ze het eveneens af gaat om in de juist gekozen bewoordingen duidelijk te maken naar wat voor levenspartner, 'soulmate', 'een lief' of 'maatje' ze nu precies op zoek zijn.
En dus wordt in duizenden digitale contactadvertenties de wensenlijst maar zo elastisch mogelijk opgesteld, het net zo breed mogelijk uitgeworpen. Opdat behalve die 'spannende', 'avontuurlijke' en 'stoere' m/v óók die 'gevoelige', jongens- dan wel meisjesachtige, 'zorgzame' en 'lieve' single zich geroepen voelt te reageren.
Nee, beter nog: de gezochte perfecte liefdeskandidaat combineert alle bovengenoemde karaktereigenschappen en geeft daar in zijn dagelijkse bestaan ook als een meervoudige persoonlijkheid invulling aan. Vooral op datingsites voor hogeropgeleiden is hij of zij idealiter zeer bereisd, een verklaard liefhebber van musea, arthousefilms en moeilijke boeken, een sociaal dier ofwel een 'mensenmens', de allerbeste ouder die kinderen zich kunnen wensen, iemand die doorlopend geniet van 'de kleine dingen', maar je met hetzelfde gemak een paar keer per jaar verrast met een lang weekeinde Barcelona, Rome of Londen.
Humor
Verder steevast gevraagd en geboden in singletopia: humor (met stip op één), sportiviteit, diepgang, speelsheid, creativiteit, een groot vermogen om te luisteren en een scala aan 'passies' zoals die voor 'buitenzijn', 'stadjes verkennen', 'in huis rommelen' en voor 'samen lekker eten maken in de keuken'.
Als er al enig onderscheid in de taalsoep van datingsites valt te bespeuren, dan is het dat menig man er nét iets minder goed in slaagt om zich van het verlangde cultureel-correcte idioom te bedienen. Hij wéét dat je bij vrouwen niet moet aankomen met de rauwe boodschap dat hij (ook) op zoek is naar seks, alswel dat het gaat om 'verbinding'. Hij is ervan doordrongen dat je haar hart verovert via 'de kids' ('ben dol op ze'; in 957 varianten), en hij beseft inmiddels ook dat hij vaak en uitgebreid moet willen 'knuffelen'.
Maar tegelijkertijd dringt zich na een week lang surfen langs datingprofielen ook de constatering op dat kerels echt minder talig, ja onbeholpener zijn als ze zich met woorden in de aandacht van de andere sekse moeten aanbevelen. Om over het navrante m/v-verschil in de beheersing van de Nederlandse grammatica dan nog maar te zwijgen.
Ongepolijst
Daar staat tegenover dat mannen, althans in dit genre, met hun beperktere uitdrukkingsvaardigheid ook veel ongepolijster en daarmee ongewild komischer of uitgesproken horkerig uit de hoek kunnen komen. Hun ultieme streven mag dan, net als bij vrouwen, die intens beleefde 'verbinding' zijn. Maar het klojo-gehalte laat zich bij deze en gene vent op datingsites toch maar moeilijk wegpoetsen wanneer hij, voor de computer gezeten, openhartig en geïnspireerd naar zichzelf moet kijken. Een kleine bloemlezing uit profielen van hbo'ers en academici:
'Als het per se moet, ben ik gematigd autoritair, maar hooguit een kwartiertje boos.'
'Voor geluk op de lange termijn zou het voor mij ideaal zijn als mijn geliefde de relatie fris en origineel houdt.'
'Ik benader elke relatie, seksueel of anders, met veel plezier.'
'Maar kwets me niet, gebruik me niet, mijn cynisme wordt onbegrensd, mijn provocatie messcherp.'
'Ik kom over alsof ik makkelijk in de omgang ben, maar kan het je ook lastig maken.'
'Wat voor iemand zoek ik? Vrije geest. Liberaal, sensueel, maar totaal anders mag ook.'
'Ik ben bezorgd en zoek hetzelfde in een vrouw terug.'
'Iedere morgen sta ik op met een moment van bewustwording.'
'Je accepteert me zoals ik ben en snapt het verschil tussen iemand willen veranderen of bijdragen aan iemands ontwikkeling.'
'Ben erg kieskeurig, moeilijke eter.'
'Ik ben wel wat overheersend van aard in bepaalde situaties en als de liefde er is, kan ik heel overtuigend zijn, je karakter moet dus wel plooibaar zijn.'
Het zelfonderzoek houdt me nog steeds bezig en de mist begint langzaam op te trekken.
'Daarentegen hoop ik wel dat je de tweepersoonsbank niet voor jou alleen nodig hebt.'
'Voor mij maakt het niet echt uit of je slank of wat voller bent, ook huidskleur is vast de kleur die helemaal bij jou past.'
'Voor de laatste keer van plan samen oud te worden met de vrouw van mijn leven.'
'Water en vuur (open haard) intrigeren mij.'
'Zoek iemand met wederzijdse aantrekkingskracht!'
'Verder mag je een eigen mening hebben.'
'Hou van walvismuziek.'
'Mensen die me kennen vinden mij redelijk rustig, totdat ze me beter leren kennen.'
Bron van vermaak
Enzovoorts, en zo verder, want het masculiene gevecht met de taal der liefde is een eindeloze bron van vermaak, verbazing en van plaatsvervangende schaamte. Het zal niet voor niets zijn dat grote datingsites als e-matching en Parship 'relatiecoaches' en psychologen in dienst hebben om de slagingskansen van hun klanten te vergroten met uiteenlopende stilistische en inhoudelijke schrijftips.
Zo adviseert psychologe Mathilde van Maaren van Parship vooral mannen om niet te impulsief op hun eerste ingevingen ('Borrelnootjes ben ik niet zo'n fan van, dat je het weet') te vertrouwen op het moment dat ze zichzelf een datingprofiel aanmeten. Zoals het volgens haar ook cruciaal is dat je daarin niet meteen te veel van jezelf weggeeft, maar het daarentegen 'spannend' en 'mysterieus' houdt.
Liever schrijven dat je 'van snelheid houdt' dan dat je net als drommen andere mannen eindeloos uitweidt over je privéhobby's. ('In mijn vrije tijd rijd ik bij mooi weer regelmatig motor, bij voorkeur met of zonder passagier'). Liever ook vermeld je niet dat gek bent op voetbal en op zaterdagochtend graag langs de lijn staat, omdat lezeressen van je profiel dat wel eens als 'ordinair' zouden kunnen aanmerken, maar prikkel je vrouwen met een huppelig zinnetje als dat je spontaan zo graag 'bloemen op de markt koopt'.
Té huppelig
Wees anderzijds ook niet té huppelig. Een formulering als 'Ik word blij van (verse bloemen kopen op de markt)', is en blijft typisch aan vrouwen voorbehouden, dus een zekere mate van achteloosheid moet wel van zo'n mededeling afstralen. Hoe meer je als man aan haar verbeelding overlaat, stelt Van Maaren, hoe nieuwsgieriger een vrouw naar de homo universalis achter die bloemenkoper zal zijn.
Dit gezegd hebbende: een uitgebreide verkenning van hun profielen op de datingsites toont ook onmiskenbaar aan dat vooral hoger opgeleide en universitair geschoolde vrouwen veel hogere eisen aan een nieuwe partner stellen dan dat-ie regelmatig met een bos gladiolen over de drempel stapt. Een man mag, nee móet mannelijk zijn ('twee rechterhanden graag'), 'weten wat hij wil' en geen aandrang hebben om een geliefde te 'claimen', maar verder bezit hij spiegelbeeldig alle eigenschappen en gewoontes die leuke vrouwen zichzelf ook toedichten, en liefst nog nobelere.
'Onlangs zei mijn dochter tegen mij: 'Mama, je bent een hele mooie vrouw, je bent succesvol, slim, intelligent en erg leuk... Je moet de lat echt hoger leggen'.'
'Nee, ik ben geen golddigger, maar ik weet uit ervaring dat als je hier allergisch voor bent, we geen klik hebben.'
'Het is niet de bedoeling ooit te gaan samenwonen of op kleinkinderen te gaan passen!'
'Ambitieus, gedreven, integer, weet wat je wilt, genietend van het leven, beetje stoer maar stiekem tóch gevoelig, prettig uitziend én een groot gevoel voor humor.'
Bijkomende inside-informatie voor mannelijke nieuwkomers op een datingsite: maak het verschil en noem niet Dances with Wolves als je favoriete film, zet geen portret bij je profiel waarop je op een zeilboot staat of de kijker veelbelovend toelacht vanuit je auto, gebruik geen smileys en ;)-knipoogjes om je gevatheid te onderstrepen, en wissel als dat kan nog snel van beroep.
Artistiek
Je gooit bij een enkeling nog steeds hoge ogen als je van erkende artistieke huize bent, maar de huidige economische crisis laat zich op de liefdesmarkt toch ook echt gevoelen: vrouwen, weten de beheerders van dating- sites, filteren profielen nu meer dan ooit op financiële soliditeit. Artsen, advocaten en ondernemers komen stukken gemakkelijker aan de bak dan 'zwevers', kunstenaars en pluk de dagtypes.
Mannen en vrouwen die zich, ondanks ettelijke goede en foute voorbeelden van lotgenoten, de taal van de liefde op datingsites maar niet eigen kunnen maken, zijn allicht geholpen met een Twitter- en/of Facebookaccount. Uit onderzoek van datingsite Lexa uit 2011 blijkt weliswaar dat de meeste flirts en relaties hun oorsprong nog steeds in de kroeg, in clubs en in tweede instantie op datingsites vinden, maar dat de social media als aanvliegroutes snel aan importantie winnen.
Zeker Twitter is als het fietsenhok op de middelbare school, zegt trendwatcher Lieke Lamb: 'Je legt in je timeline snel en in realtime contact met iemand die je interessant vindt, je wisselt de onderlinge de nodige spitsvondigheden uit en zoekt ondertussen via Google of yfrog of Moby naar wat aanvullende informatie over hem of haar, en voor je het weet ben je aan het dm'en (direct mailen, red.) en leidt dat tot een afspraakje.
Sinéad O'Conner
In navolging van onder anderen zangeres Sinéad O'Connor en Libelle-columniste Ebru Umar 'adverteren' vrouwelijke Twitteraars onder hun volgers ook voor partners of tijdelijk mannelijk (uitgaans)gezelschap. Lieke Lamb kent keurige Wassenaarse huisvrouwen, vertelt ze, die met puntige tekstjes en erotische foto's van zichzelf opeenvolgende dates met Twitter zoeken en vinden. Geïnteresseerde heren moeten er in dat amoureuze snelwegverkeer ten hoogste rekening mee houden dat ze het spel goed spelen.
Lamb: 'En dan komt in de eerste plaats ook de taal weer om de hoek kijken. Blootfoto's naar elkaar sturen is één ding, maar een vrouw met grappige en fantasierijke korte berichtjes zo ver zien te krijgen, is nog even wat anders. Je moet brutaal zijn, maar je flirts en aanverwante bedoelingen ook heel aantrekkelijk kunnen verpakken. Spanning kunnen oproepen is het toverwoord.'
Er staat de gemiddelde single-man, of hij die zich daarvoor uitgeeft, in dat opzicht taalkundig nog het nodige te doen, zo kan worden afgeleid uit de fail-dm's (per ongeluk publiek gemaakte privéberichten, red.) die, eenmaal opgepikt door de media, van tijd tot tijd voor hilariteit en opschudding zorgen. Vers in het geheugen ligt nog de fail van Frank van der Vorst, voorzitter van GroenLinks Amsterdam-Noord, inclusief spel- en stijlfouten: 'Terwijl jij schokkend voor de eerste keer klaarkomt, voel ik nog meer jouw sappen in mijn mond als het nektar van de liefde.'
Dan is de brave en clichématige huis-, tuin- en keukenpoëzie van de smachtende single in de trant van 'Hakken & gympen, bergen & zee, ik hou van het leven, hou jij met me mee?', allicht nog beter te verteren.
Kom naar De Zomer van de Liefde!
undefined
'Maar kwets me niet, gebruik me niet, mijn cynisme wordt onbegrensd, mijn provocatie messcherp.'
'Nee, ik ben geen golddigger, maar ik weet uit ervaring dat als je hier allergisch voor bent, we geen klik hebben.'
Kluun presenteert een keur aan gasten - Nico Dijkshoorn spreekt een column, Eva Hoeke beschouwt de taal der datingsites, Lulu Wang en James Worthy vertellen over literaire liefde, Kid Kemuel en Stanley & de Menzo's (met Henry van Loon!) treden op en na afloop is er een plezierige borrel met dj. Hoe kun je op zo'n zondagmiddag nou lekkerder mingelen met de liefdesbelangstellende medemens?
Waar: Hotel Arena, Amsterdam
Wanneer: zondag 16 september, 15.30 uur
Wat kost het: 20 euro (zitplaats) of 17,50 (staan)
Waar bestellen: vk.nl/zomervandeliefde