Column

Hoe lucratief is de fusie- en overname-industrie?

Wapenfabrikanten hebben geen scrupules om raketten en munitie te leveren aan twee partijen in oorlog die bij elkaar dood en verderf zaaien.

Volgens de schaal van Lehman zouden adviseurs al gauw enkele miljarden hebben verdiend als Unilever was verkocht Beeld de Volkskrant

Maar in zakenoorlogen is dat not done. Als partijen in een overnamestrijd verwikkeld raken, laten ze zich niet bijstaan door dezelfde adviseurs: zakenbanken, vennootschapsadvocaten en pr-firma's.

De Financial Times onthulde deze week echter dat Kraft Heinz voor de verdediging van het overnamebod van 134 miljard euro op Unilever in de media gebruikmaakte van een pr-bureau dat onderdeel was van WPP, het reclamebureau dat mondiaal de advertentiecampagnes voor Unileverproducten als Calvépindakaas, Omowaspoeder, Zendium-tandpasta en Blue Bandmargarine doet. Toen Unilevertopman Paul Polman daarachter kwam, zou hij in woede zijn uitgebarsten. WPP moest eieren voor zijn geld kiezen en schoof Kraft Heinz onmiddellijk aan de kant; Unilever levert als klant nu eenmaal meer geld op. WPP-topman Martin Sorrell zou persoonlijk zijn excuses hebben aangeboden. Kraft Heinz schakelde daarna FTI in als pr-adviseur, maar had daar weinig plezier van omdat het bod dezelfde dag nog werd ingetrokken.

Duidelijk is dat rond het overname- en fusiegeweld een enorme industrie is ontstaan die soms de opdrachtgevers niet eens meer kent. Er is ook heel veel geld mee gemoeid. Alleen de zakenbanken verdienden in 2016 volgens een berekening van Reuters al 30 miljard dollar (28 miljard euro) aan zogenoemde m&a (merger & acquisition)-deals, waarvan de vijf grote Amerikaanse zakenbanken (Goldman Sachs, Morgan Stanley, JP Morgan, Bank of America en Citbank) 10 miljard in hun zak staken.

Zij helpen de strijdende partijen sommetjes te maken en wereldwijd banken en beleggers te zoeken die de transactie willen financieren. Daar is volgens de zogenoemde Lehmanschaal grof geld mee gemoeid: oplopend van 5 procent aan fees voor het eerste miljoen tot 1 procent van het bedrag boven de 1 miljard. Met een overnamedeal van 134 miljard blijft er al gauw een bedrag voor adviseurs aan de strijkstok hangen waarmee alle Nederlandse verpleeghuizen van hun personeelstekort kunnen worden verlost.

Unilever had voor zijn verdediging, aldus de FT, in de Londense City (de Zuidas telt dan niet mee) de zakenbanken Morgan Stanley, UBS en Deutsche Bank gemobiliseerd, naast advocatenkantoor Linklaters en pr-bureau Tulchan.

De laatste moest een draai aan de onwenselijkheid van deze overname geven waardoor beleggers en andere stakeholders zoals de politiek en de vakbonden meteen werden afgeschrikt. Wat de verdedigers van Unilever precies hebben opgestreken is gezien de korte duur van de oorlog onduidelijk.

Maar ze hebben de top van Unilever wel duidelijk gemaakt dat het concern zich met dezelfde wapens moet verdedigen als waarmee concerns als Kraft Heinz aanvallen.

Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden