Hoe kijkt een robotauto naar de wereld?

Dit 'ziet' een robotauto als hij door Londen rijdt, maar er is wel iets geks mee aan de hand.

null Beeld LET OP CREDIT: ScanLAB Projects
Beeld LET OP CREDIT: ScanLAB Projects

Altijd al willen weten wat er omgaat in het brein van uw zelfrijdende auto? Nou dit dus. Dit is wat een robotauto 'ziet' als hij u door het verkeer loodst. In dit geval over de beroemde Tower Bridge in Londen, weergegeven als op een pointillistisch schilderij.

De beelden zijn gemaakt met een zogenoemde lidar, een apparaat dat in hoog detail de omgeving rondom scant. Het zijn de koekblikjes op het dak van Googles robotauto's. De beelden die een lidar maakt, bestaan uit miljarden puntjes.

In dit geval stond zo'n lidar boven op de Honda CR-V van Matthew Shaw en William Trossell, twee Londense architecten. Ze reden ermee door stad en ommelanden en verwerkten de radarpuntjes tot dromerige beelden. Dit beeld is onderdeel van een video die het tweetal maakte in onder meer de Britse hoofdstad.

Lidar is een apparaat dat in hoog detail de omgeving rondom scant Beeld x
Lidar is een apparaat dat in hoog detail de omgeving rondom scantBeeld x

'Scanschaduwen'

Er is wel iets geks aan de hand. De voetgangers op het trottoir, de auto's op de brug, zelfs de machtige pilaren lijken wel doorzichtig. Je kijkt dwars door ze heen. Lidar kan dat niet. Hoe meer solide het oppervlakte waar de laserstralen tegenaan kaatsen, hoe meer puntjes er ontstaan. Hetzelfde geldt voor objecten die dichtbij zijn. De auto die de Honda van Shaw en Trossell hier links passeert, bestaat slechts uit een paar contourlijntjes. Het zijn er meerdere vanwege het snelheidsverschil tussen beide. Het zijn een paar 'opnamen' over elkaar. De donkere vlekken in beeld zijn 'scanschaduwen', stukken precies achter een gescand object, waar de camera niet kan kijken.

De Honda CR-V lijkt ook over de stoep te scheuren. Dat is een keuze die de makers achteraf hebben gemaakt. Ze konden uit de dataset zelf een camerastandpunt kiezen. De virtuele camera kan beeld tonen zoals de scanner ze ziet, maar ook honderd meter de lucht in of een stuk naar rechts.

Realistisch

Met de werkelijkheid hebben de toverachtige beelden weinig van doen. Robotauto's van bijvoorbeeld Google, Audi en Ford 'zien' de wereld realistischer, blijkt uit video's op YouTube. Zeker in combinatie met hogeresolutiekaarten zoals bijvoorbeeld TomTom die maakt. Wat een autonome auto dan waarneemt, vertoont verdomd veel overeenkomst met de wereld die wij zien. Dit lijkt meer op een database waar ze doorheen rijden, aldus een kenner die meekijkt.

Met de virtuele werkelijkheid hebben de betoverende beelden dus weinig van doen. Dit is wat uw auto ziet als hij in kennelijke staat is. Als zijn algoritmen hebben gesnoept van binaire paddo's. In deze toestand zou hij de weg niet eens op mogen. Handen aan het stuur dus. En enjoy the ride.

Met hulp van Matthew Shaw van Scanlab Projects en Carlo van de Weijer, hoofd van de afdeling smart mobility aan de Technische Universiteit Eindhoven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden