INTERVIEW

Hoe kijkt de directeur van Uber in de Benelux naar het nieuwe taxibeleid?

Het is goed dat staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) het aantal regels voor taxichauffeurs wil verminderen, vindt Uber-directeur Niek van Leeuwen. Maar er moet meer gebeuren.

Een chauffeur van Uber in Amsterdam.Beeld Julius Schrank

Vandaag debatteert de Tweede Kamer over de evaluatie van de Taxiwet. Voor Uber zijn het spannende tijden. Hoewel de omstreden particuliere taxidienst UberPop nog altijd verboden is, komen de overheid en het taxibedrijf nader tot elkaar. Hoe kijkt Niek van Leeuwen, directeur van Uber in de Benelux, naar het nieuwe taxibeleid?

Niek van Leeuwen.Beeld .

Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) wil de komende jaren een aantal regels voor taxichauffeurs schrappen. Goed nieuws voor Uber, dat zich stoort aan al die regeltjes?

'Er wordt een stap in de goede richting gezet. De staatssecretaris maakt duidelijk dat ze uiteindelijk naar een taximarkt wil waarin de overheid een kleinere rol speelt. Die ambitie delen we. Wij zijn ervan overtuigd dat veel regels kunnen worden gemoderniseerd of zelfs geschrapt omdat nieuwe technologie de markt in staat stelt zichzelf te reguleren als het gaat om kwaliteit, veiligheid en betaalbaarheid.'

Tegelijkertijd blijft UberPop verboden. Het huidige taxibeleid biedt volgens de staatssecretaris al 'volop ruimte' voor innovatie.

'Wij zien nog een aantal barrières. Neem bijvoorbeeld de ondernemersvergunning. Die wil Mansveld over twee jaar schrappen. Net als veel taxichauffeurs zijn alle Uberbestuurders zelfstandigen. Dat betekent dat ze zowel een chauffeurskaart als een ondernemersvergunning nodig hebben. In mijn ogen is dat onnodige administratieve ballast. De betrouwbaarheid van de chauffeur is al geborgd want voor de chauffeurskaart is een Verklaring Omtrent het Gedrag nodig.

'Ook de boordcomputer is een onnodige drempel. Hij registreert de taxiritten en rijtijden. Een app kan hetzelfde tegen lagere kosten en vaak nog beter ook. Bovendien is niemand blij met de boordcomputer: de politiek niet en de taxibranche niet.

'Een derde belemmering is het gebruik van de eigen auto als taxi, dat is nog altijd niet toegestaan. Onhandig, want het leidt tot onnodig autogebruik aangezien taxichauffeurs een tweede, privévoertuig nodig hebben. Nu krijgen taxi's na keuring een blauwe kentekenplaat waarmee ze recht hebben op belastingvoordeel. Maar waarom zou je chauffeurs die afzien van dat belastingvoordeel belemmeren om hun eigen auto in te zetten als taxi?'

Waar is UberPop?

In Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam. In al deze steden zouden de amateurtaxi's van Uber moeten rondrijden. Maar wie de app inschakelt op een doordeweekse dag en zoekt naar een Poptaxi krijgt verdacht vaak de mededeling 'geen auto's beschikbaar'. Volgens Niek van Leeuwen rijden de particuliere taxi's nog wel, maar is er momenteel 'niet altijd aanbod'. Ongetwijfeld heeft het gebrek aan animo onder chauffeurs te maken met de boetes van 1.500 euro die de rechter onlangs heeft uitgedeeld aan twee Popchauffeurs, waarmee de chauffeurs ook een strafblad oplopen.

Omdat die auto's niet gekeurd zijn op veiligheid, bijvoorbeeld?

'Die controle is vooral een administratieve handeling. Elke taxi moet even de brug op om te checken of er bijvoorbeeld voldoende beenruimte is en de portieren de juiste grootte hebben. Een fabrikant kan ook een typegoedkeuring voor een bepaald model aanvragen. Een Volkswagen Polo heeft nu bijvoorbeeld al volledige goedkeuring om als taxi te worden ingezet. Als je daarin rijdt, is de keuring door de RDW puur een administratief vinkje, aangezien we in Nederland ook de apk-keuring hebben die voorziet in de veiligheid.'

Dat klinkt alsof u voorlopig niet van plan bent zich aan de regels te houden.

'Voor ons en onze klanten is het belangrijk dat er een oplossing komt voor UberPop. Wij hebben een stap gezet door de chauffeurskaart in te voeren. Daarmee hebben we de grootste zorg van de inspectie weggenomen. Wij willen dat Popbestuurders in hun eigen auto met een geldige chauffeurskaart en een inschrijving bij de Kamer van Koophandel toegang krijgen tot de taximarkt. Er is nog altijd een kloof tussen de wetgeving en UberPop, maar wij geloven dat die makkelijk kan worden gedicht met behoud van een gelijk speelveld.'

In Duitsland bestaat inmiddels een legale variant van UberPop. In Spanje bent u na een verbod tijdelijk gestopt. Waarom blijft u hier doorrijden?

'Al die zaken verschillen. In Nederland geloven we dat we een oplossing kunnen vinden. Daarnaast wachten we een bodemprocedure af over het verbod op UberPop. Als we die verliezen, stoppen we. In de VS is de particuliere dienst van Uber in een jaar tijd in bijna dertig steden toegestaan. Consumenten zijn blij met deze ontwikkeling. Door nog een extra stap te zetten kan Nederland, zonder in te boeten op een gelijk speelveld, een van de eerste landen in Europa worden die ruimte biedt aan UberPop.'

'UberPop kan legaal'

Als het aan staatssecretaris Mansveld (PvdA, Infrastructuur) ligt, komen er minder regels voor taxichauffeurs. Ze hoeven bijvoorbeeld geen tariefkaart en vergunningsbewijs meer in de auto te hebben en een bonnetje printen voor elke klant is niet meer verplicht. Ook de taximeter wordt afgeschaft. Op de lange termijn zal ook de ondernemingsvergunning verdwijnen.

'Het beleid van de staatssecretaris is zeer goed doordacht', zegt Koen Frenken, hoogleraar innovatiestudies aan de Universiteit Utrecht. 'Allereerst ziet en behandelt ze Uber als taxibedrijf. In sommige Amerikaanse staten is een aparte juridische entiteit aangemaakt voor Uber, dat levert veel problemen op.' Uber wordt daar gezien als een transportation network company, een onlineplatform dat passagiers met chauffeurs verbindt. 'Daarmee is de situatie onnodig ingewikkeld geworden. Er zijn bovendien veel klachten over oneerlijke concurrentie', zegt Frenken.

Volgens de hoogleraar, die gespecialiseerd is in het delen van auto's, is er nu genoeg ruimte voor Uber om met een legale variant op UberPop te komen. 'Mogelijk worden ze iets duurder omdat de juiste vergunningen meer geld kosten. Maar binnen de wet kan Uber alsnog een groot deel van de markt pakken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden