GELDVRAAG

Hoe kan ik slim een duur 0900-nummer omzeilen?

Bellen kan heel duur zijn voor wie een 0900-nummer belt. Zijn er manieren om aan die kosten te ontkomen? Reinout van der Heijden, hoofdredacteur van de Geldgids, vertelt over uw rechten en geeft tips.

Beeld belga

U kent het wel: u belt naar een 0900-nummer tegen extra kosten en moet minutenlang wachten op uw beurt. Dat tikt lekker aan. Als u geen tijd of geduld meer heeft, moet u later van voren af aan beginnen. Een paar weken later ziet u de gevolgen terug op uw telefoonrekening. Dat doet zeer.

Wat zijn uw rechten en wat kunt u doen? U moet altijd vooraf te horen krijgen wat het gesprek per minuut of per gesprek kost. Als het informatienummer meer dan 15 cent per minuut kost, krijgt u daarnaast te horen wat de maximale kosten zijn.

Leg liever contact met een bedrijf via de mail, Twitter of Whatsapp. Dat werkt vaak goed en snel. Er zijn verder genoeg alternatieven te vinden voor 0900-nummers. Kijk bijvoorbeeld eens op www.0900alternatief.net of www.consumentenbond.nl/bespaartips.

Sinds 13 juni 2014 mag de klantenservice van een bedrijf geen extra tarief per minuut meer rekenen. Het bedrijf kan er nog wel voor kiezen om een vast bedrag per gesprek te hanteren. Dit is maximaal 1 euro naast de gewone belkosten voor het gesprek.

Notaristelefoon

Voor informatienummers gelden die nieuwe regels niet. U kunt voor juridisch advies bijvoorbeeld terecht bij het Juridische Loket (0900-8020) en betaalt dan 20 cent per minuut, een starttarief van 4,5 cent en maximaal 10 euro per gesprek. Er zijn ook gratis opties: u kunt langsgaan bij een vestiging, informatie zoeken via www.juridischloket.nl of via deze website op dinsdag-, woensdag- en donderdagmiddag een chatsessie van maximaal 10 minuten aangaan. Ik heb zo'n chatsessie geprobeerd. Het duurde wel even voordat ik verbinding had, maar het werkte goed.

De Notaristelefoon (0900-3469393) is nog duurder: u betaalt 80 cent per minuut, een starttarief van bijna 5 cent en maximaal 40 euro per gesprek. De Notaristelefoon is de publieksinformatielijn van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB). U kunt hier terecht voor al uw algemene vragen over erfenissen, testamenten, schenkingen, het kopen van een woning, huwelijkse voorwaarden etcetera. Soms wordt u doorverwezen naar een notaris. Kijk eerst op de website bij de veelgestelde vragen of uw vraag al eens is beantwoord.

Consuwijzer

Er werken deskundigen bij dit soort informatielijnen, dus u kunt er best goed geholpen worden. Een alternatief is langsgaan bij een notaris of advocaat voor een gratis oriëntatiegesprek.

Hebt u een onverwacht hoge telefoonrekening ontvangen door het bellen naar een informatienummer? U kunt uw klacht dan melden bij Consuwijzer, het loket van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt.

Reinout van der Heijden is hoofredacteur van de Geldgids
Ook een vraag? Mail de Geldvraag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden