Hoe kan een vliegtuig van ruim zestig meter helemaal verdwijnen?

Het kan maanden - en mogelijk zelfs jaren - duren voordat we weten wat er precies met de vermiste Boeing 777 van Malaysia Airlines is gebeurd. Het toestel vloog zaterdagochtend van de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur naar de Chinese hoofdstad Peking en verdween halverwege van de radar.

Een deel van de staart van de Airbus 330 die in 2009 neerstortte in de Atlantische Oceaan. Beeld afp

De zoektocht naar het vermiste toestel verloopt moeizaam. 'Er zijn honderden vierkante kilometers die moeten worden afgezocht, het is een gebied bijna zo groot als heel Nederland', vertelt correspondent Michel Maas. 'In dat enorme gebied zijn ze nu op zoek naar een deur. Dus het is geen wonder dat ze die nog niet gevonden hebben, zelfs als ze weten in welk hoekje van de zee ze moeten zoeken.'

In totaal zoeken 34 vliegtuigen en veertig schepen uit Vietnam, Maleisië, Thailand, Australië, Singapore, Indonesië, China en de Verenigde Staten naar het toestel of brokstukken daarvan.

Omvang puingebied
Wat er precies is gebeurd, zal pas blijken uit de omvang van het puingebied. Als het groot is en de brokstukken liggen verspreid over tientallen kilometers, dan is het vliegtuig waarschijnlijk op een grote hoogte gebroken. Dat zou kunnen wijzen op een bom of een enorme productiefout in het vliegtuig. Als het puingebied kleiner is, dan is het vliegtuig waarschijnlijk ongeschonden van een hoogte van 10 kilometer neergestort en vervolgens verongelukt op het water. Maar zolang er geen wrakstukken worden gevonden, is het moeilijk vast te stellen wat er is gebeurd.

Vliegtuigongelukken gebeuren over het algemeen tijdens het opstijgen en landen. Slechts 9 procent van de dodelijke vliegtuigongelukken vindt plaats wanneer het vliegtuig zich op kruishoogte (8 tot 13 kilometer) bevindt.

Snel gegaan
Wat er ook is gebeurd met de Boeing 777 van Malaysian, het is hoe dan ook snel gegaan, zegt John Cox, een piloot die 25 jaar voor US Airways vloog, tegen persbureau AP. 'Het probleem moet groot genoeg zijn geweest om het radiosignaal van het vliegtuig af te breken, alhoewel de transponder ook met opzet kan worden afgesloten van de cockpit.'

De zoektocht naar wrakstukken van de vermiste Boeing 777. Beeld reuters

De Boeing 777 is een van de meestgebruikte en veiligste vliegtuigen ter wereld, en maakt vaak vluchten van 16 uur. De crash die het toestel van Asiana Airlines afgelopen juli in San Francisco maakte, was de eerste fatale in 19-jarige geschiedenis van het vliegtuigtype; drie van 307 inzittenden overleden.

Het kan lang duren voordat een vliegtuig dat in zee is gestort, wordt gevonden. De zwarte dozen, die vluchtgegevens bijhouden, zenden ultrasone signalen uit die ook onder water kunnen worden opgevangen. Onder goede omstandigheden komen die signalen honderden mijlen ver, maar als de dozen in het wrak liggen wordt het bereik snel minder. Als het wrak ook nog onder water in een geul ligt, wordt het bereik nog verder beperkt.

Crash Air France
Zo verdween een vlucht van Air France in 2009 boven de Atlantische Oceaan. De Airbus 330 was van Rio de Janeiro op weg naar Parijs, maar het toestel kampte met bevroren snelheidsmeters en de bemanning reageerde daar te laat en niet correct op. In de weken daarna werden enkele wrakstukken en lichamen gevonden. Uiteindelijk heeft het bijna twee jaar geduurd voordat het wrak en de zwarte dozen werden gevonden.

Explosie
Volgens piloten en luchtvaartdeskundigen is een explosie aan boord van de Boeing 777 de meest waarschijnlijke oorzaak van de ramp. Het vliegtuig was op kruishoogte en vloog waarschijnlijk op automatische piloot. 'Het moet een explosie, blikseminslag of ernstige decompressie zijn geweest', zegt een voormalige piloot van Malaysia Airlines tegen Reuters. 'Maar de 777 kan verder vliegen na een blikseminslag en zelfs bij ernstige decompressie. Met een explosie is er geen kans, dan is het voorbij.' Plotseling verlies van cabinedruk zou een explosie kunnen hebben veroorzaakt, waardoor het vliegtuig uit elkaar is gebroken.

Wrakstukken van de verongelukte Airbus 330 van Air France werden pas jaren na de ramp in 2009 gevonden. Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden