Nieuws Blue Moon

Hoe haalbaar is de nieuwe maanlander van Amazon-topman Jeff Bezos?

‘Het is tijd om naar de maan te gaan’, sprak Amazon-baas Jeff Bezos donderdagavond bij een persconferentie. Kort daarvoor kondigde Bezos de ‘Blue Moon’ aan, een nieuwe maanlander waar zijn ruimtevaartbedrijf ‘Blue Origin’ aan werkt. Hoe haalbaar is dit nieuwe plan van de miljardair?

De ‘Blue Moon.’ Beeld AFP

De Blue Moon is een ruimtevaartuig met het formaat van een klein huis. Het moet grote spullen zoals maanwagentjes op het dak meedragen. Het voertuig kan ook satellieten als lading meenemen om deze tijdens de maanvlucht te lanceren. Een uitgerekte versie van Blue Moon is bedoeld voor het transport van astronauten.

Miljardair Jeff Bezos speelt met zijn Blue Moon in op de wens van de Amerikaanse overheid om in 2024 weer eigen astronauten op het maanoppervlak te zetten. Bezos’ maanlander moet in datzelfde jaar klaar zijn om astronauten van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie Nasa mee kunnen nemen.

Technische hobbels

Ambities te over bij Bezos, maar op het podium presenteerde hij slechts een model. Voor het realiseren van zijn maanmissies, moet er nog veel gebeuren. Om maar wat te noemen: voor een veilige landing van Blue Moon is een nieuwe remraket nodig, die deze zomer getest zal worden.

Bovendien is Blue Moon in grote mate afhankelijk van het slagen van een ander project van Bezos: de enorme ‘New Glenn’-raket, die met ruim 95 meter hoog eenzelfde formaat heeft als de Groningse Martinitoren. New Glenn is een belangrijke spil in de ontwikkeling van Blue Moon, vertelt Erik Laan van ruimtevaartconsultancy Eye on Orbit. ‘Die lander is een enorm groot ding, zo’n 7 meter breed, en past eigenlijk alleen op New Glenn’.

Blue Origin mikt op een eerste vlucht met New Glenn in 2021. Als het deze deadline niet haalt, kan dat de eerste vlucht van Blue Moon dus bemoeilijken. ‘Mogelijk roept Bezos alleen dat hij in 2024 klaar is omdat hij wil inhaken op Nasa’s doelstellingen’, zegt Laan. Opvallend is ook dat verschillende betrokkenen bij het project andere data noemen waarop Blue Moon voor het eerst de ruimte in zal gaan. 2023, de een. Zelfs 2024 is geen concreet doel, zegt een ander.

Een miljard dollar per jaar

Ondanks Bezos’ status van ‘rijkste man op aarde’, kunnen de financiën nog problematisch blijken voor Blue Origin. De zakenman stopt elk jaar een miljard dollar in Blue Origin, maar ruimte-expert Laan vraagt zich af of dat genoeg is om alle projecten van het bedrijf draaiende te houden.

Miljardairs zoals Bezos, maar ook Elon Musk van ruimtevaartbedrijf SpaceX, hebben ook investeringen nodig van grote ruimtevaartorganisaties als Nasa.

Concurrent SpaceX ontwikkelt raketten waarmee het onder meer ladingen van Nasa lanceert. Daarnaast heeft het bedrijf een capsule dat spullen naar het International Ruimtestation ISS brengt en werkt het aan een voertuig dat astronauten kan vervoeren naar het ISS.

‘Zonder Nasa’s steun had SpaceX niet kunnen worden wat het nu is’, vertelt ruimte-expert Laan. ‘Maar als Nasa nu ook Blue Origin moet gaan financieren, dan moet het eigen projecten gaan staken om dat te bekostigen.’ Het is maar zeer de vraag of de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie daartoe bereid is.

Wie wil er nog meer naar de maan? 3 voorbeelden:

China: karretjes en een bemande basis
De Chinezen hebben in januari 2019 een karretje op de achterkant van de maan gezet. Dit was de allereerste Chinese maanlanding en de allereerste landing op de achterkant van de maan ooit. China beoogt meer maanrobots en wil uiteindelijk een bemande basis op de kosmische buur bouwen.

Nasa: ruimtestation om de maan
Amerikaanse overheidsinstantie Nasa heeft grootse plannen voor een maanreis. Het bedrijf werkt al jaren aan een nieuwe raket, de SLS, die met de capsule Orion astronauten naar de kosmische buur moet brengen. Daarnaast werkt Nasa samen met internationale partners, zoals Europees Ruimtevaartagentschap ESA, aan een ruimtestation dat om de maan gaat draaien.

SpaceX: kaartjes te koop voor retourtje om de maan
Ruimteschip ‘Starship’ van het bedrijf SpaceX moet in 2023 om de maan vliegen. In september 2018 kondigde topman Elon Musk aan dat Japanse miljardair Yusaku Maezawa, die inmiddels geldproblemen heeft, meerdere stoelen had geboekt voor deze vlucht. Een klein prototype van Starship heeft vorige maand een eerste motortest gedaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.