Review

Hoe goed is de vandaag verschenen laatste Amy Winehouse?

Van Amy Winehouse is een cd verschenen, Lioness: Hidden Treasures. Twaalf nieuwe liedjes, het allerlaatste wat we van haar zullen horen.

Amy Winehouse in 2003, poserend voor het blad Harpers & Queen. © Getty

Vandaag verschijnt Lioness: Hidden Treasures, de derde cd van Amy Winehouse. De Britse zangeres die afgelopen zomer op 27-jarige leeftijd overleed, heeft sinds het verschijnen van haar tweede album vijf jaar geleden, Back To Black, niet genoeg materiaal achtergelaten om een volwaardige opvolger samen te stellen. Daarvoor is ze domweg te weinig in de studio geweest. De producers van haar derde plaat, Salaam Remi en Mark Ronson, zijn met de erven Winehouse door de banden met demo's en door eerdere platen met afgevallen materiaal gegaan.

Over hoeveel bruikbaar materiaal er precies is gevonden, daarover wordt in een begeleidend schrijven geen uitspraak gedaan. Ook over wie uiteindelijk de meeste zeggenschap over de selectie kreeg, bestaat niet veel duidelijkheid. In elk geval heeft producer Salaam Remi, die ook haar eerste twee albums produceerde, er alles aan gedaan de plaat coherent te laten klinken door de bestaande opnamen verder in zijn studio te bewerken.

Lioness: Hidden Treasures is een zeer beluisterenswaardige plaat geworden met enkele nummers die tot het beste uit Winehouse veel te korte carrière kunnen worden gerekend, maar zo goed als Frank (2003) en Back To Black (2006) is de plaat niet. Dat kon ook niet worden verwacht, dat het een 'restjes' plaat zou worden was onvermijdelijk. Maar postuum verschenen platen van bijvoorbeeld Jimi Hendrix, Michael Jackson en Tupac hebben bewezen dat het allemaal veel rampzaliger had kunnen uitpakken.

Hier volgt een overzicht van de twaalf liedjes op Lioness: Hidden Treasures en hun herkomst.

Our Day Will Come (Reggae Version)
Een relatief vrolijke binnenkomer, deze reggaebewerking van een r&b hit van Ruby & The Romantics uit 1963. Winehouse' zang stamt uit mei 2002, toen ze pas 18 jaar oud was. De productie klinkt warm en klinkt nauwelijks anders dan op haar succesplaat Back To Black.

Between The Cheats
Zes jaar later, in mei 2008, nam Winehouse dit sterk autobiografische Between The Cheats op. Haar tumultu-euze huwelijk met Blake Fielder-Civil was op een dieptepunt, maar ze opent met 'I would die before I divorce you' in dit verder opgewekt klinkende liedje. 'My husband is the finest handsome hustler en he still makes this housewife blush.'

Tears Dry
Veel liedjes nam Winehouse aanvankelijk veel langzamer op dan dat we ze kennen. Zo heette Tears Dry On Their Own, toen ze het in november 2005 in Miami voor het eerst zong Tears Dry, en was het een slepende ballad. De (later?) door producer Salaam Remi toegevoegde blazers geven deze prachtige versie een nog diepere dramatische lading.

Will You Still Love Me Tomorrow
Carole King schreef het, de Shirelles hadden er in de jaren zestig een grote hit mee, maar deze versie van Winehouse verdient het om zeven jaar nadat ze het met producer Mark Ronson opnam alsnog te verschijnen. Voor het eerst zijn hier de Dap-Kings te horen, de blazers waarmee ze op Back To Black zoveel succes had. Ook fraai is het strijkersarrangement van Chris Elliott.

Like Smoke
Winehouse hield van hiphop en zong in Me and Mr. Jones al over rapper Nas. Mogelijk is dit Like Smoke door haar bedoeld als duet met de New Yorkse rapper. Maar dat zijn bijdrage na haar dood is opgenomen, is evident. Zo verwijst hij naar de Occypy-actie op Wall Street en rapt hij: 'I be out in London, Camden hunting for the answers why did God take away my homie.' Zonder Nas was het liedje te mager geweest, maar er wringt hier wel iets. Dit klinkt niet als een duet, maar als twee nummers die aan elkaar geplakt zijn.

Valerie
Oorspronkelijk een hit van Britpop band The Zutons uit 2006: Valerie. Winehouse nam in december van dat jaar deze eerste versie op die langzamer is dan de hitversie zoals die op de plaat Version van Mark Ronson (2007) terechtkwam. Niet onaardig, maar evenmin een grote verbetering.

The Girl From Ipanema
Uit de eerste sessie die de toen 18-jarige Winehouse in mei 2002 met producer Salaam Remi deed in Miami, komt deze versie van de bossa nova The Girl From Ipanema. Aardig hoe ze erop scat, maar wat klinken die snare-drums nadrukkelijk op de voorgrond.

Halftime
Winehouse en Remi werkten ook samen met Roots-drummer en producer Questlove. Halftime is een ode aan Frank Sinatra en zeer smaakvol geproduceerd. Een van de hoogtepunten, deze opname uit 2002. Het had niet misstaan op het debuutalbum Frank.

Wake Up Alone
Ander hoogtepunt, deze sobere demo van een van haar succesnummers op Back To Black. Jammer hooguit van die overdadige echo in de fade out aan het slot. Maar verder: kippenvel.

Best Friends
Aardig jazzy popliedje waarmee Winehouse haar livesets meestal mee opende aan het begin van haar loopbaan.
Opvallend hoe ze zich destijds (februari 2003) vooral als jazz-zangeres profileerde.

Body And Soul (duet met Tony Bennett)
Haar voorliefde voor jazz bewees ze ook in haar allerlaatste opname, het eerder dit jaar al verschenen duet met crooner Tony Bennett. Opgenomen in maart van dit jaar wordt dit als de laatste afgeronde opname van Amy Winehouse beschouwd.

A Song For You
In de lente van 2009 nam Winehouse in één take dit door Leon Russell geschreven en vooral door soulzanger Donny Hathaway onsterfelijk gemaakte A Song For You op. Thuis, alleen begeleid door haar gitaar. Jammer dus dat Remi het zo'n pompeus arrangement heeft gegeven. Je moet aan het slot echt even de oren spitsen om Winehouse nog te horen prevelen dat ze Hathaway hoger aansloeg dan Marvin Gaye: 'He couldn't contain himself, he had something in him, you know', zegt ze, en die woorden lijken er niet voor niks aan geplakt. Hathaway pleegde in 1979 zelfmoord, 33 jaar oud.


Lioness: Hidden Treasures
Universal

WinehouseBeeld reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden