Privacy.

Nieuws De nieuwe privacywet

Hoe gaat de krant met uw gegevens om?

Privacy. Foto Tijmen Illus

De nieuwe Europese privacywetgeving dwong ook de Volkskrant om in de spiegel te kijken. De krant, en moederbedrijf de Persgroep, verzamelde (en verzamelt) op tal van manieren uw gegevens en verdient daar geld mee. Hoe zit dat? En wat gaat daarin veranderen?

De Volkskrant leeft van wat u maandelijks of in de kiosk betaalt voor de krant, maar ook van de data die u achterlaat na een bezoek aan de site of app. De krant verzamelt uw gegevens voor advertentiedoeleinden: om u een abonnement te verkopen of een gerichte reclame van derden te kunnen tonen.

Dat mag de krant blijven doen. Maar de nieuwe wet verplicht de krant om hier nog meer openheid over te geven. En de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) verschaft klanten tal van rechten: om persoonlijke data in te zien, te corrigeren, mee te nemen naar andere bedrijven of te wissen. Voor lezer en sitebezoeker verandert er op het eerste gezicht weinig. U krijgt geen mail of post met de vraag opnieuw instemming te verlenen. De wijzigingen vinden veelal achter de schermen plaats.

Persoonsgegevens

Marco van de Weg, ‘dataleader’ van de Persgroep Nederland benadrukt dat de uitgever nooit persoonsgegevens doorverkoopt of doorgeeft aan de adverteerders. De krant (en de uitgever) gebruikt de digitale sporen die u achterlaat om u te kunnen benaderen met gerichte advertenties. Als u geregeld artikelen over sport leest, komt u al snel terecht in het segment ‘sportliefhebber’. De kans is dan groter dat de Volkskrant u online een reclame van bijvoorbeeld het sportkanaal van Ziggo voorschotelt.

De Europese privacywet, in 2016 aangenomen en nu van kracht, stelde mediabedrijven voor een enorme opgave. Een krant verwerkt een grote hoeveelheid persoonsgegevens: van personeel, van abonnees, sitebezoekers, Facebookbezoekers, lezers van nieuwsbrieven, adverteerders. De Persgroep, de Belgische eigenaar van kranten, tv- en radiozenders en websites in België, Nederland en Denemarken, startte anderhalf jaar geleden een enorme operatie om op deze vrijdag te kunnen voldoen aan de verplichtingen.

Wie de wet afpelt, kan een dwingende opdracht ontwaren: verschaf helderheid. Overal waar een bedrijf gegevens ‘verwerkt’ (opslaat, analyseert, inzet voor marketing, doorverkoopt) moet worden uitgelegd dat dit gebeurt en waarom.

Ook de Volkskrant moet aan de lezer uitleggen wat er met haar gegevens gebeurt. Onder invloed van de nieuwe wet bevatten privacyverklaringen en algemene voorwaarden begrijpelijke(re) bewoordingen over datagebruik. De Persgroep legde het afgelopen jaar al die teksten op al haar websites langs de AVG-lat.

Samengesteld profiel 

Wie via Volkskrant.nl op de link ‘privacy’ klikt, komt terecht bij het ‘privacy statement’ van de Persgroep. De kritische klant doet er goed aan de tekst te lezen. In die verklaring staat onder andere dat de Persgroep van u een ‘samengesteld profiel’ maakt. Zo’n profiel wordt ‘op basis van postcode verrijkt met socio-demografische gegevens zoals bijvoorbeeld leeftijds- en inkomenscategorieën’ - die koopt de Persgroep van externe partijen. Een van de doeleinden is ‘doelgericht adverteren’.

Adverteerders konden jarenlang via websites van de Persgroep gegevens ongemerkt wegsluizen. De AVG heeft uitgevers doen beseffen dat hier een eind aan moet komen, zegt Van de Weg. De achterdeurtjes moeten dicht. Het is inmiddels officieel beleid. De algemene voorwaarden van de Persgroep waarschuwen adverteerders al jaren dat zij niet (ongevraagd) informatie mogen verzamelen. Een ‘cookiescanner’ gaat nu geregeld controleren of adverteerders zich daaraan houden.

Nog een verplichting van de wet: bewaartermijnen. Een bedrijf mag niet zonder goede redenen gegevens oneindig bewaren. Als u uw abonnement opzegt, blijven uw gegevens nog twee jaar in de bakken van onze afdeling marketing zitten. Als u meedoet met een puzzel of een opiniestuk instuurt, wordt uw inzending na een jaar verwijderd. Tot 14 maanden na uw bezoek aan de site, kan de krant zien wat u heeft gelezen, daarna niet meer. De data blijft wel bestaan, maar wordt ontdaan van herleidbare kenmerken (zoals uw ip-adres). Het was onderdeel van de grote inventarisatie: alle gegevens die de Persgroep verzamelt kennen nu een duidelijke bewaartermijn.

Uiteindelijk heeft de klant de macht. Via het online formulier op consumentenrecht.persgroep.net/nl kunt u inzicht krijgen en de Persgroep vragen uw gegevens te wijzigen of te wissen. En vindt u geen (of naar uw mening onvoldoende) gehoor, dan kunt u eenvoudig een klacht indienen met een e-mail aan privacy@persgroep.nl.

Meer over de nieuwe privacywet 

Deze data-officieren waken over uw dataveiligheid - en zo doen ze dat

Middelgrote organisaties zijn tegenwoordig ook verplicht een data-officier aan te wijzen; iemand die waakt over alle persoonlijke gegevens. Dit zijn drie data-officieren uit het bedrijfsleven, de zorg en het onderwijs. Hoe beschermen zij onze data? 

Nieuwe privacywet komt klanten ten goede, maar bedrijven krijgen er hoofdpijn van

Bedrijven worstelen met de nieuwe Europese privacywetgeving die vrijdag van kracht wordt. Zowel de grote multinational als de kleine middenstander moet zijn klanten uitleggen wat er met hun gegevens gebeurt. Het Kaasmeisje in Oudewater was er dagen druk mee.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.