Hoe een spookhuis de redding werd van een zieltogend winkelcentrum

Hoe trek je bezoekers naar een zieltogend winkelcentrum aan de A2? Door ze de stuipen op het lijf te jagen, blijkbaar. Het net geopende spookhuis Halloween Nightmares is een hit. 'Ik denk dat ik heel hard ga gillen.'

Bezoekers van het spookhuis in winkelcentrum The Wall slaan op de vlucht voor een 'schrikacteur'. 'Ik durf niet alleen verder.'Beeld Simon Lenskens

Eindelijk staat er publiek in de rij voor winkelcentrum The Wall, ergens halverwege het 800 meter lange rode bouwwerk aan de A2. Het spookhuis Halloween Nightmares, dat vorig weekend voor drie maanden werd geopend (er wordt al gedacht aan verlenging), is een hit.

Horecaondernemer Sandra Eppink (44) uit Nijkerk staat zich al te verheugen met haar vriendengroep - voor de gezelligheid, maar ook om een beetje de kunst af te kijken voor hun eigen Halloweenfeest, vertelt ze. Horrorfan Thijs - 'bijna 13' - uit Utrecht heeft zijn moeder Sabina licht tegen haar zin meegenomen, omdat jongeren onder de 16 alleen met begeleiding naar binnen mogen. 'Ik kan niet tegen bloed', zegt Sabina. 'Ik denk dat ik heel hard ga gillen', zegt Hayat (21) uit Amsterdam al vooraf.

De bedenker van Halloween Nightmares is kunstenaar Dion Varossieau, die gek is op spookhuizen. Hij kreeg budget om het winkelcentrum aan de rand van de Utrechtse vinexwijk Leidsche Rijn tot leven te brengen. De wijk kampt al sinds de opening in 2009 met leegstand en tegenvallende bezoekersaantallen. Het rode gevaarte werd een symbool van de hoogmoed van de vastgoedjongens van voor de kredietcrisis. Vastgoedondernemer Roger Lips ging er in 2013 failliet aan, en trok SNS Reaal mee in zijn val.

Varossieau kreeg op deze weinig sfeervolle, winderige locatie kortom alle ruimte om 'het grootste spookhuis van de Benelux' op te zetten tussen een Mediamarkt, een winkel met sportartikelen, een woonwinkel en een BCC. Nu loopt hij zichtbaar tevreden door de ruim twintig ruimtes van zijn creatie, met onder meer stroboscopen, ijzingwekkende geluiden, horrorclowns, grafkisten, skeletten, dieren op sterk water en verminkte poppen. 'Mijn doel, om mensen een beleving van angst te geven, is bereikt', zegt hij.

Vastgoedondernemer Roger Lips ging in 2013 failliet aan winkelcentrum The Wall.Beeld anp

Dertig 'schrikacteurs'

De bezoekers moeten zich na betaling van 15 euro een weg banen door het doolhof waarin doeken het zicht belemmeren op de volgende griezelervaring. Van alle kanten worden ze besprongen door de dertig vervaarlijk uitgedoste 'schrikacteurs'. Halverwege de tocht is bezoekster Hayat haar vriend kwijtgeraakt die haar had meegesleept naar deze attractie. 'Ik durf niet alleen verder', zegt ze met een klein stemmetje.

Varossieau heeft zich laten inspireren door zijn eigen angsten - 'ik ben bang voor clowns' - en die van mensen in zijn omgeving. Ook de maker zelf wordt niet gespaard door de acteurs. Varossieau: 'Ik zeg tegen ze: ik ben het, laat me met rust. Maar ze zien het als een sport om mij te laten schrikken.'

In elke ruimte is een nooduitgang, voor als het bezoekers te veel wordt. Die zijn er niet voor niets. Vijf jonge vrouwen verlieten vorige week met hyperventilatie het spookhuis. Een ambulancebroeder moest er aan te pas komen. Het leverde een hoop extra aandacht op op de sociale media, dat het spookhuis zo eng zou zijn dat mensen er bij bosjes flauwvielen. 'Het werd een beetje uit zijn verband getrokken', zegt spookhuismanager René van Os. 'Uiteindelijk viel het wel mee. Je weet waar je aan begint, als je een spookhuis betreedt.'

Het doel - extra publiek naar The Wall trekken - wordt mede door zulke berichten snel behaald. 'Het eerste weekend waren we meteen uitverkocht', zegt Van Os. 'Het loopt boven verwachting.' Daarom wordt er al over nagedacht om het aantal van 75 bezoekers per uur dat nu wordt toegelaten op te schroeven naar 125. Ook wordt overwogen het spookhuis langer open te houden: ook op donderdag-, vrijdag-, zaterdag- en zondagavonden.

Bij de uitgang staan twee jonge vrouwen zichzelf koelte toe te wuiven met hun handen. De ene zegt dat ze het liefst halverwege had willen stoppen, maar dat ze de nooduitgang ook al eng vond. Naomi (19) zit er daarentegen ontspannen bij. 'Ik was voor niets bang. Ik wil wel nog een keer.'

Kinderboekenweek

Het Utrechtse spookhuis sluit toevallig mooi aan bij het thema van deze Kinderboekenweek, die tot 15 oktober duurt: griezelen. Het motto van de Kinderboekenweek luidt: 'Gruwelijk eng.'

Lees ook deze stukken over de kinderboekenweek:

Is het thema van de Kinderboekenweek te griezelig? (+) Kinderboekenschrijver en voorzitter van het Platform Christelijke Kinderboeken vindt van wel, Paul van Loon (schrijver van o.a. 'de Griezelbus' en 'Dolfje Weerwolfje') van niet.

Meestergriezelschrijver Paul van Loon buigt zich over de vraag of we nog wel genoeg griezelen. Plus: hoe gezond is griezelen eigenlijk? (+)

Waarom is griezelen zo populair en kun je het kinderen wel aandoen? De wetenschap geeft antwoord (+).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden