Hoe duurzaam is La Place?

De lat ligt hoog bij La Place, maar echt groen zijn vooralsnog alleen de luifels bij de foodketen.

Beeld anp

La Place streeft ernaar om 'regionaal, caloriebewust, vegetarisch, honderd procent natuurlijk, duurzaam en biologisch' te werken. Prachtig, maar wat zit er nu in een panini met gegrilde groenten?

Wie op Rotterdam Centraal een gezond broodje wilt eten, wordt al snel aangetrokken door de groene luifels en de marktachtige uitstraling van La Place. De fastfoodketen, die vorige maand door de supermarktgroep Jumbo werd gevist uit de failliete boedel van V&D, prijst zijn panini's, smoothies en brownies aan met alle wapens waar de consument gevoelig voor is. De toverwoorden zijn duurzaam en biologisch.

Niet dat het assortiment van La Place dat ook is. Het bedrijf werkt eraan, zo staat geschreven in schuingedrukte letters. De gehaaste reiziger weet nog steeds niet of de gegrilde groenten in de paninisandwich afkomstig zijn van de Nederlandse bioboer of zijn bespoten in Spaanse kassen. Alleen over de koffie en thee is La Place glashelder: beide zijn biologisch en fair trade gecertificeerd.

Even de site checken. Daar staat een uitgebreider overzicht waaruit blijkt dat de bananen en kiwi's verwerkt in de smoothies, biologisch zijn. Net als de melk in de cappuccino en de yoghurt. De eieren en het vlees zijn weer niet biologisch. De rucola, bietjes, venkel en aardappeltjes wel. Uit Nederland? Geen idee.

Tekst gaat verder onder de foto

Prijs
3,99 euro

Verkrijgbaar
La Place

Beeld anp

'Afhankelijk van het seizoen komen onze ingrediënten voor 75 procent uit Nederland en is 35 procent van biologische herkomst', laat woordvoerder Derk Meuter weten. 'Bij al onze producten communiceren we wat er in zit en waar het vandaan komt.' Maar in de Rotterdamse vestiging dus niet. 'Alleen als we kunnen garanderen dat ingrediënten het hele jaar door uit Nederland komen of biologisch zijn, zetten we dat er bij. Voor de groenten op onze panini's geldt dat alleen van april tot en met oktober.'

Volgens de vergelijkingssite Rank A Brand dat La Place afgelopen najaar onder de loep nam, is de keten goed op weg, maar is er nog veel werk te verrichten voordat La Place zichzelf echt duurzaam mag noemen. 'Het bedrijf heeft amper een beleid om de CO2-uitstoot tegen te gaan of te compenseren, neemt geen groene stroom af en heeft geen afspraken om het afval te verminderen', aldus Radboud van Delft, directeur van Rank A Brand. Ook heeft het bedrijf geen beleid voor duurzame soja, palmolie en rundvlees, blijkt uit het onderzoek van de site.


Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden