Weblog

Hoe de bus in Londen verandert in een rijdende verkiezingsslogan

Goed, er zijn vier kandidaten voor het burgemeesterschap van Londen. Maar eigenlijk zijn het er maar twee. En die krijgen vooral te maken met de vervoerdersvakbonden, schrijft correspondent Patrick van IJzendoorn in zijn weblog.

Een nieuwe Routemaster-bus, afgelopen februari gefotografeerd in Londen. Beeld AP

Bijzonder creatief zijn ze niet, de campagneteams van de kandidaten bij de Londense burgemeesterschapsverkiezingen. De ene kwam met de slogan' Better off with Ken' en de ander met 'Better off with Boris'.

Het is ongeveer het enige waar de twee het over eens zijn. De verschillen tussen de twee zijn immers legio. Ken is een pure politicus en voor Boris is politiek één van zijn vele interesses. Ken is voor hogere belastingen, Boris voor lagere. Ken ging naar een openbare school, Boris naar Eton. Ken vliegt zakenklasse, Boris 'economy'. Ken neemt de metro, Boris pakt de fiets. Ken viert vakantie in Cuba, Boris in Canada. Ken ambieert het burgemeesterschap van Londen, Boris het premierschap van Groot-Brittannië.

Het contrast in politiek en persoonlijkheid levert de komende weken levendige 'hustings', openbare debatten die worden georganiseerd door bevolkings- en belangengroepen, van hindoes tot homo's, van bejaardenorganisaties tot het bedrijfsleven. Onlangs kwam de twee - pardon, de vier, want de Liberaal-democraten en de Groenen doen ook mee - bijeen voor een debatavond in het zakencentrum, waar onder meer de houding tegenover de vakbonden ter sprake kwam.

Boris heeft vier jaar lang geweigerd om vakbondleiders, zoals de kale marxist Bob Crow van de vervoersbond, te ontmoeten, iets waar Ken hem om bekritiseert. Veel maakt echter niet uit, want zowel Ken als Boris hebben te maken gehad met stakingen.

Hoogtepunt

Komende zomer, tijdens de Olympische Spelen, zal de strijd tussen de burgemeester en de vervoersbonden een voorlopig hoogtepunt beleven. De bonden hebben een bonus van 500 pond - naast de gewone overurenvergoedingen - voor machinisten, chauffeurs en andere werknemers afgewezen. Voor hen zijn de Spelen een ideaal chantagemiddel. Boris weet dondersgoed dat vrijwel geen enkele kiezer, in ieder geval geen enkele forens, de bonden in deze steunt, temeer omdat een gemiddelde ondergrondsemachinist met een inkomen van 44.000 pond - plus vrij reizen voor de familie - al vrij rijkelijk beloond wordt. Boris heeft al laten doorschemeren dat hij streeft naar een machinistloze metro's, gemodelleerd op de moderne Docklands Light Railway.

De hustings zijn van cruciaal belang omdat veertig procent van de kiezers nog geen keuze heeft gemaakt tussen de kandidaten. Uit een kiezersonderzoek blijkt dat kiezers Boris een aangenamer persoon vinden, een betere ambassadeur voor de stad en ze zijn ervan overtuigd zijn hij op een prudente wijze met belastinggeld omgaat, in ieder geval geen tienduizend pond uittrekt voor een levenslang abonnement op het communistische dagblad The Morning Star, zoals Ken deed. Red Ken vinden ze daarentegen beter in crisistijden. Tevens zou de uitdager een betere dossierkennis bezitten en beter begrijpen welke zorgen gewone Londenaren hebben, vroeger the Man on the Clapham Omnibus genoemd. Ofwel: de gewone buspassagier in de doodgewone wijk Clapham.

Boris heeft zijn hoop gevestigd op een heel andere bus: de Routemaster. Tot verdriet van veel Londenaren had Ken de oude Routemaster, een uniek stukje Brits design, van de straat gehaald om deze te vervangen door een lompe, Duitse accordeonbus, die vooral gehaat werd door fietsers. Boris beloofde vier jaar geleden een nieuwe Routemaster, compleet met open balkon. Fietsend door Londen zag Boris onlangs zijn verkiezingsbelofte rijden en het bezorgde hem het gevoel van een toerist die op safari na dagenlang spiedend rondrijken eindelijk een giraffe ziet. 'It moved peacefully and silently off, and as I got closer it became clear that I was not alone in my fascination,' schreef hij in zijn wekelijkse Telegraph-column, 'People were taking photos on their mobiles, and pointing it out to their neighbours.'

Dit is geen bus. Dit is een rijdende verkiezingsslogan.

Patrick van IJzendoorn is correspondent in Londen voor de Volkskrant.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden