Hoe de Britse kiezers de media in de luren leggen

Waarover hebben de media in Groot-Brittannië het? Nog over de stembusuitslag, en ook over zichzelf, merkt correspondent Patrick van IJzendoorn. Zag niemand dit aankomen? Toch wel.

Still uit een reportage van de Britse krant The Guardian. Beeld Youtube

'Goedenavond. Wij weten niets. Wij, de media, de analisten, de deskundigen. We hebben het simpelweg niet zien aankomen.' Met deze woorden begon Jon Snow, de kleurrijke anchorman van Channel 4, zijn reportage over het resultaat van de Britse verkiezingen.

Het pathos was passend. Wederom hadden de kiezers iedereen voor de gek gehouden - de opiniepeilers voorop. De algemene verwachting was dat het Labour van Jeremy Corbyn flink zou verliezen, maar het boekte een bescheiden winst. Kiezers kozen er daarentegen voor de overmoed van Theresa May af te straffen.

Schrijvers van politieke sketches beleefden plezier aan de afgang. 'Niemand kan zeggen dat we niet waren gewaarschuwd,' schreef John Crace in The Guardian, 'de Hoogste Leider had een coalitie van chaos beloofd wanneer ze zes zetels zou verliezen en een coalitie van chaos heeft het land gekregen. Wat ze niet duidelijk had gemaakt, was dat de coalitie van chaos de hare zou zijn.'

Een van de hoogtepunten van de chaos was het uitstel van de troonrede. Een reden was dat de inkt op de geitenhuid waarop die geschreven wordt, vier dagen nodig heeft om te drogen.

Tekst gaat verder onder de video.

Dat laatste kregen de parlementaire journalisten te horen bij de dagelijkse briefing van de regering. Maar tegenwoordig hebben ze een betere bron van informatie over wat er in het kabinet speelt. Om half twaalf verschijnt de eerste editie van de Evening Standard, de Londense krant die door oud-minister van Financiën George Osborne wordt gebruikt om campagne te voeren tegen May, degene die hem had ontslagen. Hij krijgt volop munitie van vrienden binnen het kabinet. Als er op een dag geen reden is om May aan te vallen, dan ageert hij tegen Brexit.

Als er een krant is geweest die de verkiezingen heeft gewonnen, is het 'The Daily Osborne'.

Lezers van de progressieve Guardian waren evenwel het best geïnformeerd over het gemoed in de natie. Een commentator als George Monbiot schreef bijvoorbeeld dat een goed resultaat van Corbyn denkbaar is. De ster, echter, is John Harris, die de prachtige videoserie Anywhere but Westminster maakte, reizend van Cornwall, Kent, Cumbria tot Schotland. Hoogtepunt daarin was een geestige tirade van de 'Tin Man' in het Cornish stadje Redruth, een arbeidsongeschikte mijnwerker die verklaarde eindelijk een keuze te hebben tijdens deze verkiezing. Voor Corbyn, dus.

Deze video verspreidde zich over het internet, niet alleen via The Guardian, maar ook via Facebook, Twitter en YouTube. Kwaliteitsjournalistiek, geholpen door sociale media: dat was het verhaal van deze verkiezingen.

Tekst gaat verder onder de video. De tirade van de 'Tin Man' is te zien van vanaf 3 minuut en 55 seconden.

De Labour-leider negeerde de massamedia en op vragen van journalisten reageerde hij als door een wesp gestoken. Liever laat hij zich zien met Private Eye, de luis in de pels van de gevestigde orde. Berekeningen over de belastingparagraaf in het verkiezingsmanifest bleken zelfs te komen uit dat satirische blad van Have I Got News For You-presentator Ian Hislop.

Het is maar beter ook dat de 68-jarige Corbyn een krant als The Daily Mail negeerde, die een dag voor de verkiezingen vijftien pagina's had ingeruimd om hem af te breken. Als het effect sorteerde was het averechts.

De mediabaronnen zijn geschrokken van het resultaat. Nadat de exitpoll bekend was geworden, stormde Rupert Murdoch naar verluidt weg bij een Times-receptie. Voor Daily Mail-hoofdredacteur Paul Dacre was het debacle van zijn heldin May ook zuur. 'Vijanden van het volk', zo had zijn krant rechters ten tijde van de rechtszaak rond de Brexit bestempeld.

En nu strijden zelfs de kiezers tegen het volk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden