Hoe Center Parcs zijn eigen sleetsheid verdoezelt met een slim jubileumfeestje

Jubilea zijn mooie marketingtrucs voor gratis publiciteit. Piet Derksen, de oprichter van het later in Center Parcs omgedoopte Sporthuis Centrum, wist dat als geen ander. Hij was een even geniale marketeer als hij later een bevlogen katholiek zou zijn.

Weerbestendige tussendoorvakanties

Hij zag medio jaren zestig al dat mensen zich als gevolg van meer vrije tijd niet zouden beperken tot één lange zomervakantie plus wintersport voor wie het breed had.

Er zou een groeiende behoefte ontstaan aan korte weerbestendige tussendoorvakanties. 'Geen files of vertragingen op Schiphol, maar gewoon ieder jaar in een groene omgeving iets nieuws bij huis', zei hij. Hij verzon daarom overdekte subtropische zwemparadijzen, Park Plaza's en het midweekarrangement. Hij trok parken op met stenen bungalows, want 'mensen zitten liever in een veredeld kippenhok dan in een tent', zo riep hij. Binnen de kortste keren kwamen er meer dan een miljoen jan modalen.

Toen Center Parcs naar de beurs kwam, was de inschrijving 40 keer overtekend - een record. Professor dr. Anton Dreesmann, de grote baas van het Vendex-concern, pikte Derksens formule voor zijn eigen Vendorado (later GranDorado-keten). 'Piet, je bent nu wel vroom, maar nog even slim', merkte hij op.

De missie

Derksen had toen tot ergernis van een deel van zijn kroost zijn imperium al te gelde gemaakt en in een fonds gestopt dat het evangelie ging verspreiden. Begin jaren negentig beloofde hij ervoor te zorgen dat in het jaar 2000, het jubileum van Jezus Christus, de wereld voornamelijk christelijk zou zijn. Al zijn geld werd gebruikt om wereldwijd Bijbels en andere stichtelijke literatuur te distribueren. 'Ik weet hoe ik propaganda moet maken voor mijn bedrijf, dus weet ik ook hoe ik dat voor Hem moet doen', zei hij bij de IKON. Derksen overleed vier jaar voor de millenniumwisseling, zodat hij de verdere secularisatie en de opkomst van het islamitisch fundamentalisme niet kon stoppen.

Anno 2017, vele eigenaren later, is duidelijk dat niemand zo feilloos het consumentengedrag aanvoelde als Derksen. Alleen zit de sleet op de bedrijfsfomule door een overschot aan vakantiebungalows en Airbnb.

Dat nog altijd iets van geniale genen van Derksen behouden is gebleven, bleek woensdag toen Center Parcs aankondigde deze maand het 50-jarig bestaan te vieren, inclusief alle toeters en bellen. Er is één miljard voor een opknapbeurt. En er wordt gekeken naar de opening van parken in China zonder bowlingbanen (Chinezen bowlen niet, maar doen aan karaoke), suisbuizen (Chinezen kunnen vaak niet zwemmen) en bungalows zonder keukens (Chinezen koken niet op vakantie).

De grondlegger van Sporthuis Centrum en Center Parcs, de heer Derksen in 1989.Beeld anp

Alleen is het 50-jarig bestaan nogal vergezocht. Sporthuis Centrum werd door Derksen 64 jaar geleden opgericht, het eerste park De Lommerbergen in Limburg werd 49 jaar geleden geopend en de naam Center Parcs is 31 jaar oud.

Maar dat zou Derksen een rotzorg zijn geweest als hij hier gratis publiciteit mee zou kunnen krijgen voor zijn midweekaanbiedingen.

Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl

Center Parcs de Eemhof in Zeewolde.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden