Column

Hoe beoordelen imago-experts en trendwatchers de verkiezingsdeelnemers?

Het is eigenlijk heel simpel

Doorgewinterde politiek analisten waren het snel eens na het verkiezingsdebat tussen de lijsttrekkers voor de Senaat dat Nieuwsuur maandag uitzond: de belangrijkste observatie betrof de dame die de PVV had afgevaardigd om de perversiteit van windmolens en van islamisering onder de aandacht te brengen. Sprekend Helga, de struise blondine uit Allo Allo.

Morgen is Helga's zusje weer te horen, op Radio 1 dat ook een verkiezingsdebat uitzendt tussen Eerste Kamerkandidaten. Overmorgen zijn bij de NPO op tv twaalf lijsttrekkers van de Provinciale Staten te zien. Donderdag zet RTL de partijleiders van de zes grootste partijen tegenover elkaar, die volgende week nog twee keer komen opdraven.

De bedoeling van een verkiezingsdebat is dat de kandidaat het verschil met de anderen maximaal overdrijft en de zwevende kiezer verleidt. Dat verleiden gebeurt zelden rechtstreeks, langs de weg: zwevende kiezer ziet Roel Kuiper, valt als een blok voor diens dictie en bekeert zich tot de ChristenUnie.

Van grote invloed blijkt het debat na het debat: hoe beoordelen de politiekkijkers en imago-experts, en - nog erger - trendwatchers de deelnemers? Vooral als deze het politieke debat in wedstrijdtermen analyseren (wie heeft 'gewonnen', wie 'blunderde'), en hun meningen veel aandacht krijgen in de (sociale) media, zijn kijkers geneigd deze over te nemen, zo blijkt uit diverse Amerikaans studies naar de presidentsverkiezingen (met dank aan stukroodvlees.nl).

Heb je zó je best gedaan, gedubbelcheckt bij Geert of je voor of tegen het volplempen van Groningen met kerncentrales moet zijn, hoor je na afloop dat 'ze' vinden dat je hebt verloren. Omdat een Allo Allo-fan dat op de radio heeft mogen zeggen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.