SATIRE

HNS Schnabbel & Babbel: adverteren doet begeren

Het nieuwste schavot

Dit artikel is afkomstig uit Het Nieuwste Schavot, de satirische sportrubriek uit de Volkskrant.

Omdat de schoorsteen moest roken ging de KNVB begin jaren zeventig in zee met Goudsmit-Hoff, de bekende behanggigant uit het pittoreske Rijen (N-Br). Het waren geen kleine jongens van wie de beeltenis op zelfklevende stickers terechtkwamen.

Vooral om Ruud 'Snabbel' (!) Krol, Willem 'De Kromme' van Hanegem en De Blonde Pijl uit Chevremont, oftewel Willy Brokamp, werd door de Nederlandse jeugd gevochten. Omdat tegelijkertijd de rollen behang van Goudsmit-Hoff als warme broodjes over de toonbank gingen, was dit volgens onze reclameman Louck F. de Leeuw een win-win-situatie.

'Daarnaast is dit natuurlijk een schoolvoorbeeld van een oeroude wet uit de reclame: adverteren doet begeren.'

Dit is de laatste aflevering van de rubriek 'Schnabbel en Babbel'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.