Hitteschouw moet treinstoring voorkomen

Inspecteurs van spoorbeheerder ProRail voeren in deze warme dagen extra vaak een zogenoemde hitteschouw uit. Zij controleren de kwetsbare plekken langs de 7000 kilometer spoor in Nederland dagelijks. Vanuit het Operationele Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht worden zo nodig maatregelen genomen.

Inspecteurs van spoorbeheerder ProRail voeren in deze warme dagen extra vaak een zogenoemde hitteschouw uit. Beeld anp

Door de hitte kunnen de stalen spoorstaven tientallen centimeters langer worden. Daardoor komen onder andere beweegbare delen van het spoor vast te zitten. Om die reden worden tijdens een hittegolf spoorbruggen minder vaak of helemaal niet meer geopend, zodat de treinen kunnen blijven rijden.

In het weekeinde is volgens een woordvoerder van ProRail al besloten om goederentreinen zoveel mogelijk door te laten rijden. Als die treinen afremmen ontstaan namelijk veel vonken en die kunnen de kurkdroge bermen in brand zetten. Personentreinen lopen door de maatregel vertraging op, aangezien ze achter de goederentrein moeten blijven rijden. Ook moeten de passagiersvoertuigen zelf langzamer rijden op sommige trajecten om bermbrand te voorkomen.

Airco
De spoorbeheerder heeft een wegsleeplok klaarstaan om treinen met stroomstoring zo snel mogelijk weg te slepen. Door stroomstoring valt ook de airco in een trein uit, wat voor de passagiers bij grote hitte erg vervelend is. 'Dat moet niet te lang duren', aldus ProRail.

De inspecteurs houden de spoordijken extra goed in de gaten. Door hitte en droogte ontstaan scheurtjes, waardoor de dijk kan verzakken. Zonodig wordt de sproeier aangezet om de dijk te verzadigen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.