Hitchcockiaans

De stelling is gewaagd, maar je zou Arlington Road kunnen scharen onder de Hitchcock-films die Hitchcock nooit maakte. De geslaagde thriller, geschreven door de destijds 27-jarige Ehren Kruger (The Skeleton Key, The Ring), ademt de keel dichtknijpende paranoia die we zo goed kennen van de meester.


Universiteitsdocent Michael Faraday (Jeff Bridges) verdenkt in een brave suburb zijn nieuwe buurman Oliver Lang (Tim Robbins) van betrokkenheid bij een terroristische organisatie. Al direct vanaf de openingsscène, waarin de goeiige Faraday ziet hoe het ernstig gewonde zoontje van Lang verdwaasd over straat zwalkt (gespeeld met een explosief?), wordt er een fascinerend kat-en-muisspel gespeeld, waarbij regisseur Pellington, die sindsdien opvallend genoeg geen noemenswaardige film meer maakte, het tempo tot de gedurfde finale aangenaam hoog houdt. Zijn belangrijkste troef: de verdachten lijken normaler dan de verdenker. Of zijn ze zo gewoontjes dat het wel een dekmantel móét zijn? Die twijfel maakt dat Arlington Road gaat over angst; over de vrees dat iedere voorbijganger een terrorist zou kunnen zijn; over de fascinatie voor figuren als Timothy McVeigh, die in 1995 een bomaanslag pleegde in Oklahoma, maar tot dan net zo onopvallend was als de buurman van Bridges.


Arlington Road (Mark Pellington, 1999)


BBC 1, 00.35-02.25 uur.


Aleksandra

(Aleksandr Sokoerov, 2007) Oorlogsdrama zonder oorlog, waarin de band tussen een grootmoeder en haar kleinzoon van bijna alle intimiteit is ontdaan. De jongen is als soldaat gestationeerd in een Russisch militair kamp in Tsjetsjenië, waar hij de tijd verdrijft met wachten op nieuwe gevechten. Het bezoek van zijn oma, die hij al zeven jaar niet heeft gezien, doorbreekt de dagelijkse sleur een beetje. Ze klimt in een tank, houdt een kalasjnikov vast en maakt hier en daar een praatje. Soms prikkelt ze de soldaten maar vaker is er afstand en laat de oorlog zich slechts zien in hun zwijgzaamheid. Vastgelegd in schilderachtige, bijna kleurloze beelden; zelden zag een troosteloze zandvlakte er zo mooi uit.


Canvas, 14.00-15.30 uur.


Paths of Glory

(Stanley Kubrick, 1957) Vroege Kubrick is een overtuigend vertoog over de de absurditeit van oorlog en de gevaren van voor de hand liggende machtsstructuren. Kirk Douglas is een officier, in het dagelijks leven advocaat, die in de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog drie soldaten bijstaat die dreigen te worden geslachtofferd om een fout van hun superieur te maskeren.


Nederland 2, 23.30-00.55 uur.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden