Hit your bip en hit your dij

Het cabaretlied moet weer een kans krijgen, is het motto van het try out-podium in het Amsterdamse Amuse-theatertje. Elke maandag kan zangtalent vondsten afvuren op - tot dusver - welwillend publiek....

'J E KOMT dit toch niet gelijk recenseren, hè?'

Nee.

Oef. Gelukkig.

Dit is nog niet af! De zingende cabaretiers moeten nog een hoop leren, dit is het try out-podium.

Deze rijm kan dus: Ik kan geen ijzer met handen breken/. . . Bij wijze van spreken.

Ik ben een cowboy, ik heet Rens

Ik doe het liefst country-dens

En voor het poesie-album:

Mijn haar staat rechtop

En ik eet elke dag een zak vol met drop

'Muzikaal cabaret-talent' zocht Martin van Dijk een jaar geleden middels dagbladadvertenties. Het cabaretlied moest weer een kans krijgen. En ook de componist daarmee, want 'als er iets wordt geschreven of gezegd over cabaret gaat dat altijd over de tekst'.

Van Dijk (52), muzikaal leider van Purper en tweevoudig winnaar van de Annie M.G. Schmidt-prijs voor het beste cabaretlied, vindt dat talent 'vaak te vroeg met een programma de theaters in wordt gestuurd'. Er is nu een tussenstop: het try out-podium in het Amuse Studiotheater in Amsterdam, voorheen het onderkomen van De Nederlandse Opera. Doorgaans worden er feesten en partijen gehouden, maar op de 'slappe' maandag is de vloer vrij. En op vrijdag is er auditie.

Wat hij níet zocht: nieuwe Acda's & De Munnik-en ('doorgeschoten naar het commerciële'). Evenmin louter mooie stemmen ('als je Brel of Piaf kunt doen, prachtig, maar dan heb je nog geen theater'). Wel: beginnende cabaretiers die nadrukkelijk ook willen zingen, en samen met Van Dijk en diens vrouw Wanda Grendel (50), regisseuse/choreografe, willen sleutelen aan hun programma.

Chantal van Sundert bijvoorbeeld, die van de zak drop, kwam aanvankelijk met 'twee Engelse liedjes' binnen - dat vond Van Dijk niet genoeg, een 'eigen getuigenis' is toch wel het minste dat je mag verwachten op het podium. 'Maar ze bleek waanzinnig makkelijk te kunnen schrijven.'

En Dave Luza had in het begin slechts 'een paar zeikliedjes' te bieden en 'lulde er wat slap tussendoor'. ('Een heel mooi, lief verhaaltje over een rups', vond de artiest zelf.) 'Daar moest peper in', zegt Van Dijk. 'Bij cabaret moet alles uit, moeten alle medailles af.'

Luza (24), die nog in de race is voor de Wim Sonneveldprijs en zijn geld verdient met kindervoorstellingen bij Center Parcs, is gaan beseffen dat 'zijn persoonlijkheid de boventoon moet gaan voeren'. Hij kwam op een programma over 'beleefd zijn, over doen zoals het hoort'. Zijn liedjes gaan nu over hém (Je bent te laa-aat, je bent te laa-aat).

'Fantastisch', vindt Luza, anderhalf jaar geleden afgestudeerd als dramadocent, het werk van Van Dijk en Grendel. Aan de anderhalf uur per week (na)bespreking heeft hij veel: 'Je hoort wel wat dingen van je moeder, maar op een gegeven ogenblik heb je het daar ook wel mee gehad.'

'Van week tot week wat uitproberen, ideaal', vindt Ron Mesland (36), cowboy Rens, maar ook lakei en Engelandvaarder in Wilhelmina, met Anne Wil Blankers. Stond hij vroeger, na het conservatorium, alleen nog op het podium met de Nederlandse versie van Abba's Fernando en Wuthering Heights van Kate Bush, nu doet hij steeds meer 'theaterdingen'. Met Wanda heeft hij het meeste contact. 'We hebben het op een beetje geestige manier gechoreografeerd.' En dat werd, tot groot vermaak van het welwillende publiek, een proefles country-dans: Hit your bip en hit your dij.

'Dit is een kans om door te breken', is de overtuiging van Van Dijk, die in hetzelfde pand ervaring heeft opgedaan met het 'dinertheater' Brood en Spelen: proefballonnen van Mathilde Santing en Astrid Seriese. 'Je moest toch wel rekening houden met zo'n gek aan tafel die negentig gulden voor z'n couvert had betaald.'

Dat kan nu even niet. Nóg niet. Maar, zingt Chantal: 'Tot in de takken van de bomen/ kan ik komen/ met mijn dromen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden