Hippiefeestje

Wat zijn de beste dingen om hebberig van te worden? Smaakbepalers uit de wereld van fotografie, ontwerp en mode gidsen ons. Deze week: Arne Koefoed.

Met het oog op Oud en Nieuw deze week iemand die alles van goede feesten weet: Arne Koefoed (44), creative director van Wink. Dit evenementenbureau ontwikkelt concepten om via een beleving de boodschap van het merk aan het publiek over te brengen. Oftewel: goede feestjes. 'Wij brengen de mensen in staat van ontvankelijkheid'.


Wat is uw smaak?

'Ik studeerde mode aan de kunstacademie, maar ik merkte dat ik alles eromheen leuker vond dan kleren maken. Feestjes geven, multimedia, de lifestyle van de subcultuur. De wortels van ons bedrijf liggen in de dancescene van eind jaren tachtig. In deze periode werden feestjes meer dan alleen clubs en muziek. Het ging om de acts, de aankleding, de video's. Het eerste housefeest van Utrecht hebben we hier gegeven, in wat nu ons bedrijfspand is. Vrienden hadden muren geverfd, projecties gemaakt en flyers ontworpen.


'Ik hou van de tijdsgeest van het hippiedom. Aan die vrijdenkendheid hebben we nog steeds veel te danken. Of van het Amerika van de jaren twintig, toen de vrijliederlijkheid werd gepromoot in de subculturen. Eigenlijk ben ik een oude hippie, een bon vivant. Morgen ga ik naar theaterdiner Orfeo naar Monteverdi in de Stadsschouwburg. André Amaro, creatieve alleskunner en fanastische kok uit Eindhoven, gaat weer koken. Daar heb ik nu al zin in.


'Ik geef niet heel veel om spullen, maar ik vind wel dat Cris in Utrecht de allerbeste mannenkleding van het land verkoopt, een goede mix van rauw en design.'


Hoe komt uw smaak terug in uw werk?

'Voor de klant zijn we natuurlijk toegepast creatief. Er is een verschil tussen een high end evenement als de Elle Style Awards of een show van Diesel, die meer tegen underground aanschurkt. Er zijn grenzen aan de wensen en budgetten van de marketingmanagers. Maar toch, als ik kijk naar ons oeuvre, is het duidelijk: ik ben niet van less is more. Ik hou van het onverwachte, het kleurrijke, het psychedelische. Eigenlijk alles wat gerelateerd is aan het nachtleven.


'Wij willen memorabele evenementen organiseren. Het design van de avond, hoe je binnenkomt, of het liefdevol is georganiseerd, al die dingen moeten kloppen. Zelf word ik geraakt door een concept als er een mate van vrijheid bij komt kijken. Ik hou ervan als je een beetje kunt rondstruinen op een feest. Dat je ineens in een raar nisje terechtkomt of een gekke beleving hebt. De roes van de nacht, waarin sommige gebeurtenissen duidelijker binnenkomen en andere weer vergeten worden.


'Ik vind ook dat je een bepaalde mate van zelfspot moet hebben. Iemand die belangrijk over design doet, vind ik niet leuk. We proberen daarover de dialoog met de klant aan te gaan. Bread&Butter (kledingbeurs, red.) wil graag heel stoer zijn, maar maakt geen grappen over zichzelf. Wij halen ze over om wat humor toe te voegen en uiteindelijk zijn ze blij met het resultaat.'


Hoe komt uw smaak in uw privéleven terug?

'Mijn huis is één groot rariteitenkabinet. Hertengeweien, slangen op sterk water. Ik hou ook van handgemaakte spullen en folklore. Het is een felgekleurd en druk huis, met twee kinderen, een hond en twee katten. Alle soorten spullen passen erin, ons huis staat open voor gezelligheid. Mijn vrouw is designer en maakt van alles, van mozaïek tot borduurwerk. Onze smaak is gelukkig hetzelfde, maar we zijn dan ook al 22 jaar samen. En hoe leuk feesten ook is, op Oudjaarsavond ben ik gewoon thuis. Ik ga nog wel eens ergens heen, maar dan denk ik: wij geven toch leukere feestjes.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden