Hiphoppers nu ook in de olie

Toen de rapper en hiphopondernemer Bryan 'Birdman' Williams vorige maand op feestjes verscheen met een getatoeerde oliepomp op zijn kale schedel, met daar onder in sierletters 'Bronald', begreep de hiphopwereld dat het hem ernst was.

Op de website van hun bedrijf Bronald Oil & Gas LLC staan Bryan en Ronald vermeld als manager en directeur van een nieuwe onafhankelijke oliemaatschappij, die als 'mission statement' voert dat ze de 'olie- en gasenergieproductie wil opvoeren voor een nieuwe eeuw, en kostenbesparende technieken wil implementeren'. De hiphop-achterban begint voorzichtig te morren: is een oliemaatschappij nog in de geest van de kunst?

De Williams-broers staan in de Verenigde Staten bekend als hiphopmoguls; hun maatschappij Cash Money leverde het afgelopen decennium de grootste en meest verdienende sterren in de hiphop. Vorig jaar was protégé en Bryans adoptiekind Lil' Wayne de best verkopende hiphopartiest: van zijn plaat Tha Carter III werden al in de eerste week na de release een miljoen exemplaren verkocht. Cash Money verkocht in tien jaar meer dan 45 miljoen albums.

In januari kondigden de broers aan de verdiende miljoenen te gaan investeren in de olie. 'Bronald', een samentrekking van Bryan en Ronald, zou gaan boren in Osage Country, Oklahoma, Texas, Louisiana en Florida.

Laconiek

De eerste reacties uit hiphop- en entertainmenthoek waren laconiek: leuke grap, typische Cash Money-humor. Op de website van Bronald Oil was vooralsnog weinig te beleven, onder het kopje Technische Staf stond 'to come', wordt vervolgd. Maar inmiddels zijn stukken over Bronald Oil verschenen bij het financiele persbureau Bloomberg, en schreef het zakenblad Business Week over het bedrijf. Bronald Oil zou een teken des tijds zijn en een toekomst inluiden voor kleine, onafhankelijke maatschappijen die op de oliemarkt zeker kans van slagen zouden hebben, omdat 'indie' oliebedrijven sneller technische vernieuwingen kunnen doorvoeren en effectiever kunnen opereren in een onzekere markt.

Op hiphopwebsites als Allhiphop.com werd de nieuwe bedrijfstak van Cash Money al snel onderwerp van discussie. Natuurlijk, valt op de fora te lezen, er was veel veranderd sinds de maatschappelijk bevlogen KRS One en het begin van het hiphoptijdperk, waarin de kunstvorm wars van commercie diende te zijn en vooral moest dienen ter educatie van jongeren in achterstandwijken. Juwelen en cribs, hiphopconglomeraten en kledinglijnen; ze zijn er in de laatste decennia bij gaan horen. Maar, is de teneur van de kritiek, gaat de olie nu niet wat ver? Oliewinning staat voor milieuverontreininging, soms slechte arbeidsomstandigheden, exploitatie in Nigeria, Afrika, van nota bene de zwarte man. 'Olie is het bloed van de aarde', zegt ene Dubbz360. 'Zou Cash Money niet beter kunnen investeren in de zoektocht naar alternatieve energiebronnen?'

Een deel van de hiphopgemeenschap neemt het op voor Birdman en Slim. 'Muziek kan kennelijk deuren openen naar ongelimiteerde mogelijkheden. Wie had gedacht dat zwarten uit de armenprojecten ooit een eigen oliebedrijf zouden kunnen beginnen? Do ya thang!'

Willie Nelson

Het is de eerste keer dat Amerikaanse artiesten een eigen oliemaatschappij beginnen. De countryzanger Willie Nelson begon in 2005 een eigen distributiebedrijf voor biobrandstof, genaamd BioWillie, met Morgan Freeman als commissaris. In 2007 nam de acteur George Clooney zitting in het bestuur van de energiemaatschappij Swiss, die onderzoek doet naar schone brandstoffen.

BronaldOil
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden