Hip Amsterdam-Noord hoopt dat brug over het IJ er eindelijk komt

Komt er dan eindelijk een brug over het IJ, tussen het Centraal Station en Amsterdam-Noord? De directeuren van het Filmmuseum Eye, de Tolhuistuin en de nieuwe ADAM-toren (het voormalige Shell-gebouw) allemaal in Noord gelegen drongen er deze week samen op aan. Ze lijken op hun wenken te worden bediend. Het nieuwe Amsterdamse college blijkt al onderzoek te doen naar de haalbaarheid van een vaste oeververbinding.

Impressie hoe de brug zou kunnen worden. Rechts de ADAM-toren (Shell-gebouw).Beeld Cees van Giessen/ CIIID

'Als het maar niet weer blijft steken in een ellenlange studie die tot niets leidt', zegt danceclub-eigenaar Sander Groet, een van de initiatiefnemers van de ADAM-toren op de noordelijke IJ-oever. De ponten die van de achterkant van CS naar Noord varen, kunnen de drukte soms al niet meer aan.

De laatste jaren vindt een kleine bouw- en renovatie-explosie plaats aan de noordelijke IJ-oever. Eye, met zijn opvallende architectuur, kreeg vorig jaar 700 duizend bezoekers. Groet verwacht dat zijn toren, die in april 2016 open gaat, mogelijk een miljoen bezoekers per jaar gaat trekken. Vlak naast ADAM komt over een paar jaar het 110 meter hoge Maritim congreshotel, met 600 kamers en plaats voor vijfduizend congresdeelnemers. Er openen nieuwe opleidingen in Noord en er komt veel woningbouw bij.

'Amsterdam-Noord is allang niet meer het geïsoleerde gebied waar de stad en het Centraal Station hun rug naartoe hadden gekeerd', zegt Sander Groet. Dus moet er een brug komen voor voetgangers en fietsers, naast de ponten. 'Bijna 100 duizend inwoners hebben daar nu weleens recht op. Het zou fantastisch zijn als de 'rode loper' door het centrum van de stad wordt doorgetrokken naar Noord.'

150 jaar

Niet dat het een origineel idee is. Al 150 jaar geleden werden de eerste plannen gesmeed voor een brug, maar het kwam er nooit van. De kosten, de scheepvaart, de scherpe helling die de brug zou krijgen, allemaal obstakels. De afgelopen jaren sterk toegenomen cruisevaart naar Amsterdam maakt het nog lastiger. En wie zou denken dat vanaf 2017 de veelbesproken Noord-Zuidlijn soelaas biedt, komt bedrogen uit. Er zou een halte komen vlak bij de noordoever, maar die is als enige wegbezuinigd.

De wethouders Pieter Litjens van Verkeer en Vervoer en Eric van der Burg van Ruimtelijke Ordening blijken niet ongevoelig te zijn voor de problemen. In reactie op de noodkreet van Groet, Eye-directeur Sandra den Hamer en Tolhuistuin-directeur Touria Mellani laat een woordvoerder weten dat zij al eerder een onderzoek in gang hebben gezet. Maar de drie mogen nog niet te hoge verwachtingen koesteren, want het gaat om een 'verkennend' onderzoek. 'Het is nog veel te vroeg daar nu iets over te zeggen', aldus de woordvoerder. Begin volgend jaar zou er meer duidelijkheid moeten zijn.

Ontwerp uit 1886 van Jan GalmanBeeld Stadsarchief

De Volkskrant schreef in 1996 een reportage over een expositie geweid aan het werk van ontwerper Jan Galman. Hij maakte in 1886 al een ontwerp voor een brug over het IJ. Lees hier het stuk over de tentoonstelling.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden