Hill & Knowlton

Jack SF de Vries wordt directeur bij Hill & Knowlton Nederland, communicatie-adviseurs. Er is daarover enige ophef ontstaan, omdat Jack voormalig staatssecretaris van Defensie is, en Hill & Knowlton lobbyt voor de Nifarp. Dat is de vereniging van bedrijven die wil dat Nederland de peperdure JSF straaljager koopt. Daarvan weet nog niemand wat hij gaat kosten, of hij eigenlijk ooit zal gaan vliegen en - mocht dat het geval zijn - tegen wie we er mee ten strijde zullen trekken.


Dat doet overigens allemaal ook in het geheel niet ter zake. De JSF is geen defensieproject, maar een economisch project. De JSF is een tamelijk omslachtige en hoogst onzekere manier om de Nederlandse toeleveringsindustrie in de luchtvaartsector te subsidiëren. Of dat ding wel mooie loopings kan maken of een beetje soepel onder de radar door kan vliegen interesseert niemand, het gaat om de winst en de werkgelegenheid.


Jack was officieel staatssecretaris van Defensie, maar feitelijk staatssecretaris van JSF. Nog altijd denk ik met ontroering terug aan de bezieling waarmee Jack de JSF verdedigde en aanprees. Ik kom uit hetzelfde dorp als Jack en heb op dezelfde middelbare school gezeten, en ik kan getuigen dat Jack alle dominees én godsdienstleraren uit onze jeugd ver overtrof in de kracht waarmee hij zijn heilsboodschap bracht.


Het leek wel alsof hij al zijn spaargeld had belegd in aandelen Lockheed Martin. Ik heb ook het sterke vermoeden dat Jack wel eens heftige erotische dromen had over de JSF.


Hill & Knowlton is niet zomaar een communicatie-adviesbureautje. Het werd opgericht in 1927 - door een krantencolumnist - en het adviseerde in de loop der jaren landen (Indonesië), industrieën (tabak), sportorganisaties (IOC) en kroonprinsen (Willem-Alexander) die met een imagoprobleem kampten. In 1990 wist het met een knappe, zij het enigszins leugenachtige pr-actie de Amerikaanse publieke opinie achter de eerste Golfoorlog te krijgen.


De firma maakt zelf weer deel uit van een nog veel groter conglomeraat, WPP, 's werelds grootste multinational in communicatie, reclame en marketing. Eén ding is zeker: WPP heeft gisteren invloed uitgeoefend op uw leven en dat van mij, en zal dat vandaag andermaal doen - op wat u en ik denken, kopen en lezen, ook in deze krant. En ze beïnvloeden dus ook de aanschaf van straaljagers, via hun dochter Hill & Knowlton.


Betere lobbyisten dan die van Hill & Knowlton zijn er niet. Dat bleek de afgelopen jaren ook wel. Andere straaljagerfabrikanten probeerden er wanhopig tussen te komen, maar ze waren kansloos. Hadden ze H&K maar moeten inhuren. Desnoods bestaat ons leger binnenkort alleen nog maar uit vijftig JSF's zonder piloot, dat ding zal en moet er komen.


En nu gaat Jack dus naar Hill & Knowlton. 'Zijn achtergrond in de politiek zal een enorme boost aan onze public affairs praktijk in Den Haag geven', schreef het bedrijf gisteren op de website. 'Ik weet hoe het werkt in Den Haag, daarover ga ik adviseren', zei Jack er zelf over.


De gladde tong van Jack de Vries is binnenkort in te huren voor lobby-, lik- en masseerwerk op het Binnenhof.


Ook voor de JSF, al mag hij nog een tijdje geen contact hebben met zijn voormalige werkgever Defensie. De ophef over mogelijke belangenverstrengeling lijkt me overdreven. Zoals Jack gisteren twitterde: hoezo zou ik Defensie moeten overtuigen van belang JSF, dat zijn ze namelijk al :-)


Het is tamelijk naïef te denken dat Hill & Knowlton Jack de Vries in huis heeft gehaald om de JSF er definitief doorheen te jassen. Hill & Knowlton heeft Jack de Vries aangetrokken, maar eigenlijk, ga daar maar gerust van uit, hadden ze hem al.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden