Hij is niet dood, zegt de hoaxsite

AMSTERDAM - Is Philip Seymour Hoffman dood? Of is zijn overlijden een hoax? Of is die hoax óók weer een hoax?

Wie het nieuws over de dood van de acteur zondagavond via sociale media volgde, kreeg te maken met deze Droste-drietrapsraket. Traditionele media zoals The Wall Street Journal en New York Post meldden het overlijden van Hoffman als eerst. Twitteraars spraken deze berichten al snel tegen door veelvuldig te verwijzen naar Mediamass.net. 'Actor killed by internet death hoax', stond boven het verhaal waarin de site beschreef hoe media Hoffman onterecht doodverklaarden.

Wie te geloven, als je tussen hoop en vrees verkeert over het lot van je favoriete acteur? Traditionele media of een op het oog goed ingevoerde nieuwtjessite met achterklap over celebrity's?

Geloof nooit Mediamass.net, zo luidt het antwoord. Het is niet de eerste keer dat de site verwarring zaait. Ook Lou Reeds overlijden zou een hoax zijn geweest, evenals de dood van de acteur Paul Walker. Sterker: iedere ster kan onterecht zijn doodverklaard, mits je de naam invult in de internetbalk.

Mediamass.net werkt met templates: bijna identieke berichten die op naam, beroep en foto aangepast zijn aan de beroemdheid in de url. De site bestaat sinds oktober 2012 en groeide het afgelopen jaar hard: in december 2013 bezocht bijna een half miljoen mensen Mediamass.net. Google de naam van een ster + 'dead' en je komt als eerste op deze site.

De anonieme makers zeggen satire te bedrijven ten koste van de massamedia en hun gebruikers. Ze hekelen sensatiezucht en het gebrek aan verificatie. De wereld zullen ze waarschijnlijk niet veranderen, schrijven ze op de site, maar: 'we lachen tenminste terwijl we het proberen'.

Er staan meer standaardberichten op: over naaktfoto's van sterren, of over wie TIME's Person of the Year 2014 gaat worden. 'Volgens een goed ingevoerde bron' zou het Morgan Freeman zijn. Of - bij een andere url - Leonardo DiCaprio. Wie Jessica Simpson in de adresbalk invult, kan ook haar persoon van het jaar laten zijn.

Kijk, dat is pas echt satire.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden