Hightech-sla uit fabriek van Toshiba

AMSTERDAM - Japanse multinationals als Toshiba, Fujitsu en Panasonic bouwen honderden leegstaande elektronicafabrieken om tot hypermoderne groentekwekerijen. Vrijwel alle prominente Japanse merken storten zich op de door de overheid gesubsidieerde sector voor hightech-groenten.


In de 2.000 vierkante meter grote fabriekshal in Aizuwakamatsu sleutelen de productiemedewerkers van Fujitsu sinds kort geen halfgeleiders en chips meer in elkaar, maar rollen er per dag zo'n 3.500 kroppen hypergezonde sla uit de productielijn.


Ook Toshiba heeft zijn leegstaande floppyfabriek in Yokosuka, in de buurt van Tokio, omgebouwd. Het bedrijf begint vanaf volgende maand met de levering van allerhande groente, waaronder sla, kleine bladkool, spinazie en de geliefde Japanse bladgroente mizuna. Het wil de productie naar drie miljoen kroppen per jaar brengen.


Japanse elektronicafabrikanten hebben het zwaar en zoeken extra inkomsten. Met behulp van een flinke subsidie toveren ze hun fabrieken om tot hightech-groentekwekerijen. Volgens The Wall Street Journal, die zich baseert op cijfers van de Japanse overheid, gaat het om 380 fabrieken. Ook bekende merken als Panasonic, NEC, Olympus en Sharp hebben al vergelijkbare projecten lopen of zeggen er snel mee te zullen beginnen.


De elektronicafabrikanten gebruiken hun technische kennis om de groenten te verbeteren. Zo zit in de Fujitsu-sla weinig kalium; daar heeft de groeiende groep Japanse ouderen met nierklachten baat bij. De groente van Toshiba heeft toegevoegde vitamine C en bevat polyfenolen, stofjes die ontstekingsremmend werken.


Door de steriele omgeving zijn de hallen volgens de fabrikanten goede kweekruimten. Er hangt vaak nog dure ventilatieapparatuur. Ook kunnen ze met de geavanceerde computers waarmee ze voorheen elektronica in elkaar zetten de groei van de plantjes minutieus te in de gaten houden.


Bij de meeste fabrikanten gaat het nog om enkele miljoenen euro's aan verwachte omzet voor de komende jaren, maar het Japanse onderzoeksbureau Yano Research voorspelt dat de markt voor hightech-groenten explosief gaat groeien. Van 169 miljoen euro in 2013 neemt de omvang toe tot 1.085 miljoen euro tegen 2025.


De Japanse premier Shinzo Abe heeft de hervorming van de Japanse landbouw tot speerpunt gemaakt en pompt daarom veel geld in de gewassen. 'De inkomsten van de Japanse producenten dalen al jaren, ze moeten wel opzoek naar alternatieven', zegt ook Japan-kenner Radboud Molijn. De bedrijven hebben vaak duur vastgoed in de boeken staan. Dankzij groentefabrieken krijgt dat een nuttige bestemming.


Volgens Molijn hoeven we nog geen massale export van spinazie vanuit Japan naar Europa te verwachten. 'Ik verwacht wel dat ze met hun innovatieve productielijnen hier de boer op gaan.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden