High tech in de zaal, no tech op het gras

Met de milieuvriendelijke tram naar de duurzame dansclub en vervolgens samen energie besparen: op de Picnic Green Challenge ontstaan wonderlijke groene combinaties....

Een warm-futuristische droomsfeer bevangt de bezoeker bij binnenkomst van de grote zaal op het terrein van de Westergasfabriek. De wanden zijn bedekt met potplanten, op picknickbanken met geruite omakleedjes prijken zonnebloemen, achter de levensgrote, zwevende pompoenhuisjes flirten avatars in een digitale dating-toren en een groepje dwergen met roze en witte elfenpakjes bedwelmt de zaal met oriëntaalse trancemuziek.

Buiten, in de spiegeltent, verzamelen nieuwsgierigen zich voor uitleg van het uit New York overgewaaide Come out and play, een manier om de moderne digiverslaafde achter zijn computer vandaan te krijgen. Toch frappant voor een onderdeel van een crossmediale beurs. De filosofie van het spel? Van high tech, naar low tech, naar no tech, ofwel: lekker buiten spelen.

Binnen legt Cheryl Galloway (28), afkomstig uit het Britse Brighton, het digitale straatspel Fuse Invasion uit. Het blijkt een speurtocht met je mobieltje. Op verschillende plaatsen in Amsterdam moeten deelnemers straatkunst – mozaïekjes van space invaders – zoeken en fotograferen met hun gsm. De mozaïekjes voeg je vervolgens digitaal samen, zodat ze één afbeelding vormen. Op het samenvoegen van de digifotootjes na, verrassend ouderwets eigenlijk.

Even verderop haastten Hein Barnhoorn (42) en Taco Stomps (36) zich naar de lezing van Dick Clarence Hardt, over Identity 2.0. De twee – die werken bij Film1, ‘het vroegere Canal-plus’ – zijn naar Picnic gekomen om inspiratie op te doen. Vooral Stomps kan als hoofd internet een crossmediaal congres als Picnic niet overslaan. Zoals hij zelf zegt: ‘Ik bén internet. Het draait allemaal om communities, netwerken op internet. Ons eigen netwerk, Filmfocus, telt zo’n 70 duizend leden, waarvan 10 duizend actieve. Dat zijn allemaal mensen die van film houden en daar graag samen over praten. Wij zijn wel een voorloper op dit gebied in Nederland’, zegt Stomps.

Ingrid van Tol (49) en Merel Mirage (35) komen net het Ketelhuis uitgelopen. ‘Het mag wel iets inhoudelijker’, verzuchten ze in koor. ‘Het gaat allemaal over businessplannen, branding en technische snufjes, maar ik zou graag meer horen over de maatschappelijke meerwaarde van al die innovaties. ‘Meer dan: koop ons gadget’, zegt Mirage die haar eigen internetbedrijfje heeft. Van Tol, die bij het Stimuleringsfonds werkt, ziet een ‘te groot schisma tussen de commerciëlen en culturelen’ en ‘dat is jammer’.

Maar, zegt Mirage, ‘er vindt toch een inspirerende kruisbestuiving plaats en dat is interessant voor iemand in de creatieve ondernemershoek, zoals ik.’

Als een stand-up comedian presenteert de Canadees Dick Clarence Hardt zijn lezing over Identity 2.0. In de zaal wordt onderwijl naar hartelust op palmtops, iBooks en fancy mobieltjes getikt, geskypet en ge-mms’t. Het lijkt wel alsof elke bezoeker om het hardst probeert te bewijzen crossmediaal te zijn.

Hardt voorspelt ‘transporteerbare profielen’ of een soort ‘überID’ – want ‘je wilt je niet bij ieder netwerk opnieuw volledig aanmelden’ – en wegwerppaswoorden, -emailadressen en -rekeningnummers, om spam, privacybreuk en digitale traceerbaarheid te verkleinen. ‘Je digitale toegangscode wordt belangrijker dan je paspoort.’

Later die avond presenteren kandidaten zich op de Picnic Green Challenge, een wedstrijd voor het beste groene idee dat mensen stimuleert energie te besparen. De ideeën lopen uiteen van een duurzame discodansvloer tot een milieuvriendelijk distributiesysteem voor de grote stad. Voor de winnaar ligt 500 duizend euro in het verschiet, uit handen van een zelfverklaard groene revolutionair: Virgin-tycoon Sir Richard Branson.

Uit de 439 inzendingen, uit vijftig landen afkomstig, wordt de 34-jarige Igor Kluin uit Vlaardingen de volgende dag tot winnaar gekozen. Hij ontwierp de Qbox, een systeem waarmee consumenten zelf energie kunnen opwekken en gemeenschappelijk zo efficiënt mogelijk kunnen verdelen over verschillende huishoudens. Kluin gebruikt zijn prijzengeld om zijn idee verder te ontwikkelen. Hij onderhandelt momenteel met projectontwikkelaars en woningbouwverenigingen over proefopstellingen.

Hoewel de andere deelnemers teleurgesteld waren, is er een vriendenclub ontstaan, zegt Kluin. Ze denken na over een samenvoeging van hun ideeën. ‘Met de milieuvriendelijke tram naar de duurzame dansclub en vervolgens samen energie besparen’, grijnst Kluin.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden