Hier moet u op letten tijdens de vierde etappe van de Tour de France

Marcel Kittel wint de tweede etappe van de Tour de France 2017. Beeld Klaas Jan van der Weij / de Volkskrant

Moreno Hofland, tijdens de Tour lid van de sprinttrein van André Greipel, omschreef de aanloop naar een massasprint aldus: 'Alsof je met honderd man tegelijk een heel drukke kroeg in wilt. Maar dan met 60 kilometer per uur. Op een fiets met bandjes van 2,5 centimeter breed.'

Voorspelling: Massasprint.

Sprinttrein: Waar begint de eindsprint?

Jean-Paul van Poppel (54) mist het niet, dat gedrang in aanloop naar een massasprint. Het gevoel na een overwinning, ja, dat mist hij nog wel eens. Hij is een van de succesvolste sprinters uit de Nederlandse wielergeschiedenis. Hij won 22 etappes in de drie grote ronden.

In de laatste paar honderd meter komen de sprinters pas op kop, maar eigenlijk begint op zo'n 3 kilometer van de aankomst de aanloop naar de sprint al. 'Dan wordt de snelheid opgevoerd tot boven de 60 per uur. Vaak is er dan één sprinttrein die het tempo bepaalt, daarachter rijden de renners elkaar in de chaos op een hoop.'

Van Poppel schetst de ideale laatste kilometer: 'De sprinter moet op ongeveer 200 meter van de streep worden afgezet. Onder het vod van de laatste kilometer rijdt er een knecht nog 500 meter op kop, daarna wordt het tempo nog 300 meter verder opgevoerd. Want hoe hoger de snelheid op de 200 meter, hoe beter. Alleen houden veel treintjes dit niet vol.'

In de tijd van Van Poppel - tussen 1985 en 1994 - zagen de aankomsten van vlakke etappes er anders uit. 'Ik, en ook andere sprinters, werden door één, hooguit twee knechten, voorin afgezet. Daarna moesten we het zelf doen. Dat is nu wel anders.'

Kijken naar die sprinttreintjes is niet altijd even leuk, vindt Van Poppel. 'Volgens mij was het Mario Cipollini die deze manier van aankomen introduceerde. Zijn ploeg Saeco was nogal dominant. Datzelfde gold later voor de HTC Colombia-trein van Cavendish.'

Of het deze Tour dan ook saai wordt? 'Dat denk ik niet: Greipel, Kittel, Cavendish - niemand krijgt het treintje perfect op de rails. Die chaos is mooi. De winnaar blijft onvoorspelbaar.'

Van Poppel in 1990. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden