Hiddink laat zien wie de baas is

Wat kan het bedrijfsleven leren van een wereldvermaarde voetbalcoach? Tegenover een groep zakenlieden onthulde Guus Hiddink iets van zijn managementgeheimen.

AMSTERDAM - 'Kies je route en houd daaraan vast.' Dat was de belangrijkste boodschap van voetbaltrainer Guus Hiddink vrijdag op een bijeenkomst met zakenlieden in Amsterdam-Zuidoost.


De voormalige bondscoach van Oranje, Rusland, Australië, Turkije en Zuid-Korea was uitgenodigd om zijn inzichten over management met de wereld te delen bij de opening van het nieuwe kantoor van LeaseWeb - een van Europa's grootste hostingbedrijven.


In Zuid-Korea, waar Hiddink het nationale elftal in 2001 en 2002 leidde, kon de coach gemakkelijker vastberaden zijn dan bijvoorbeeld in Nederland. 'Ik was de taal niet machtig. Ik kon dus niet zien dat ze in de kranten voortdurend mijn hoofd eisten.'


Toen de Zuid-Koreanen onder zijn aanvoering maar wedstrijden bleven verliezen, verwierf Hiddink de bijnaam 'mister Vijf-nul'. Nu is hij voor de Zuid-Koreanen een volksheld, zelfs elf jaar nadat hij uit Seoul is vertrokken. 'Ik kom nog steeds niet onopgemerkt het land binnen. Er staan altijd cameraploegen op het vliegveld.'


Hiddink hield zijn gehoor voor dat het ideale team voor de helft bestaat uit spelers van 23 tot 28 jaar en voor elk een kwart uit ouder en jonger spul. 'Die jonkies moeten de ouderen eruit werken', vindt de coach. Die vertelde dat hij die jonkies ook aanspoort om hun mond open te trekken als ze vinden dat hij zich als een oude zeur begint te gedragen.


In een enkele powerpointdia vatte de gelauwerde Varssevelder - Total Football Magazine rekent hem tot de tien beste trainers van dit moment - zijn managementvisie samen. De cultuur die je als leider aantreft, moet het vertrekpunt zijn (wat Hiddink beschouwt als de 'is'-situatie). Daarna stelt de manager haalbare, realistische eisen en doelen (de 'eis'-situatie). Vervolgens moet de coach zijn visie gebruiken om de 'is'-situatie om te buigen naar de 'eis'-situatie.


'Dat kiezen voor je eigen koers en daaraan vasthouden, dat herken ik wel', zei Laurens Rosenthal, een van de oprichters van LeaseWeb. 'Als je meegaat met de waan van de dag, lukt het niet. Kijk maar hoe het liep met Het Koningslied, toen iedereen daar op Twitter zijn zegje over mocht doen.'


De eigengereide koers heeft Rosenthals LeaseWeb geen windeieren gelegd. Het groeide in vijftien jaar uit van een tweemansbedrijf tot een onderneming met driehonderd werknemers, die 50 duizend servers van klanten beheert en vestigingen in vijf landen heeft.


De reputatie van LeaseWeb is niet onomstreden. Het bedrijf is geregeld in verband gebracht met internetdiensten die illegaal films, muziek en software verspreiden.


Zou Hiddink ook met succes een bedrijf kunnen leiden? De coach denkt even na: 'Ik heb geen ervaring met bedrijven. Volgens mij kan het voetbal nog wel wat van ondernemers leren, zeker als het gaat om innovatie.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden