Rubriek Eindexamen

Het zit prima in elkaar, maar ik mis Keynes - Kamerlid Zihni Özdil doet examen economie

Elke dag doet een BN'er een eindexamen. Tweede Kamerlid Zihni Özdil (36) stort zich vandaag in het vmbo-examen economie. 

Een portret van kandidaat-kamerlid Zihni Ozdil tijdens het verkiezingscongres van GroenLinks in de Werkspoorkathedraal. Beeld ANP

Als Kamerlid buigt Zihni Özdil zich bijna dagelijks over zaken als werkgelegenheid en onderwijs. Enorm te spreken is de GroenLinks politicus dan ook over het opvoedkundige karakter van het examen economie voor aankomende mbo-studenten. Wat is bezit? Hoe ga je om met schulden? ‘Economie is belangrijk voor iedereen. In alle lagen van de samenleving is het goed om te weten wat rente is of hoe je vermogen beheert.’

De politicus prijst het actuele karakter van het economie examen. Zaken als robotsering en de EU komen uitgebreid aan bod. Al behoeft het soms meer nuance, vindt hij. Of robotsering kan leiden tot veel werkloosheid onder mbo-leerlingen en laagopgeleiden? ‘Op zich klopt dat, maar dat het een gevolg is van keuzes blijft buiten beschouwing. Robotisering kun je net zo goed inzetten om managementlagen overbodig te maken.’

Hoewel Zihni het examen goed in elkaar vindt zitten, is de politicus van mening dat sommige vragen te eenzijdig van toon zijn. ‘Neem nou de allereerste vraag. Die gaat er vanuit dat importtarieven handel bemoeilijken. Daar merk je duidelijk dat de opgave vanuit neo-liberaal oogpunt is opgesteld.’ De GroenLinkser, die geschiedenis studeerde aan de Erasmus Universiteit, legt uit: ‘Europa, de Verenigde Staten en Japan zijn rijk geworden door importtarieven te hanteren en de eigen industrie te stimuleren. Men is rijk geworden door niet de regels van vrije handel te hanteren.’

Te weinig aandacht is er volgens hem voor alternatieve economische stromingen. ‘Over Keynesiaanse economie lees ik in het examen geen woord.’ Al valt hij dit in het vmbo-eindexamen nog wel mee vallen .‘De eenzijdigheid bij economische studies in het hoger onderwijs is veel groter.’ 

Zijn eigen visie op marktwerking in bepaalde publieke sectoren schuift hij niet onder stoelen of banken: onderwijs mag nooit een product zijn. Maar ondanks zijn bezwaren bij de ‘heilige vrije markt als het redmiddel’, geeft het Kamerlid vooral hoog op van de aankomende mbo-studenten die deze weken eindexamen doen. ‘Net als bij dit examen leer ik van hen: elke dag weer.’ 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden