'Het wordt een beetje druk'

De komst van het pretpark Six Flags in Dronten heeft geleid tot files in de Flevopolder. Dolfinarium en Efteling, verdedigen hun toch al bedreigde marktaandeel....

Het is een dull ride naar de thrill rides. De laatste tien kilometer naar Nederlands nieuwste pretpark Six Flags bij Dronten komt neer op twee uur in de file. Waarom duizenden automobilisten een gemiddelde van vijf kilometer per uur kunnen volhouden is raadselachtig. Waarschijnlijk uit angst voor de achterbank. 'La Via Volta, Superman The Ride, Robin Hood, ik wil in alle achtbanen. Echt wel!'

Marcel Schonenberg, waarnemend general manager van Six Flags: 'We investeerden 130 miljoen gulden in meer dan dertig nieuwe attracties, op 22 april zijn we gestart. We trokken meer bezoekers dan gepland. Hoeveel? Mag ik niet zeggen, het Amerikaanse Premier Parks, waar we een onderdeel van uitmaken, is een beursgenoteerde onderneming. De kinderziektes zijn zo goed als voorbij, attracties zijn nauwelijks meer tijdelijk gesloten. Een tweede Six Flags in Nederland? Ik sluit het niet uit, maar daar kan ik verder geen mededelingen over doen.'

Henk Groenen, woordvoerder van de Efteling: 'De markt voor pretparken is eigenlijk allang verzadigd. Ons bezoekersaantal steeg de laatste jaren steeds langzamer, om in 1999 te stabiliseren: rond de drie miljoen. Om dezelfde resultaten te behalen, moeten we harder en langer werken.

Vorig jaar is de Efteling voor het eerst ook 's winters opengegaan. De komende winter zijn we in de periode van 9 december tot 7 januari ook weer twintig dagen open.

'Sinds Six Flags er is, komen er wat minder jongeren naar de Efteling, al is de teruggang niet dramatisch. Six Flags is een echt Amerikaans ridepark, terwijl wij goed zijn in sprookjes, de oud-Hollandse gezelligheid voor het hele gezin.'

Hans Mommaas, hoofddocent vrijetijdwetenschappen in Tilburg en auteur van De vrijetijdsindustrie in stad en land: 'De laatste tien jaar besteden mensen veel meer geld aan dagrecreatie. Alleen ... die extra guldens worden niet of nauwelijks uitgegeven in pretparken. De concurrentie zit ergens anders. In winkelen op zondag, horeca, beurzen. Van 1986 tot 1997 steeg het aantal evenementen met 800 procent, het aantal bezoekers daarvan met 900 procent. Sail, proeverijen, jazzfestivals, uit-dagen, festivals voor muziek, filmdagen. We moeten oppassen dat de binnensteden niet alleen maar opgelikte Disney-achtige dichtgeplande cleane ruimtes worden. Daar zou samenhangend ruimtelijk beleid over moeten komen. Dat is er nu niet.'

Ruud de Clercq, directeur van Leisureplan (onder meer Dolfinarium en Avonturenpark Hellendoorn): 'Het wordt een beetje druk met ondernemers op de markt. We hebben er weet van dat Six Flags erbij is gekomen. Het Dolfinarium zal dit jaar voor het eerst het hele jaar open zijn. Die extra twee maanden hebben we hard nodig om - net als in 1999 - op een miljoen bezoekers uit te komen. Die extra dagen drukken het netto resultaat. Je maakt meer kosten zonder dat er meer mensen komen. We verzinnen nieuwe dingen: je kunt nu om half vier de laatste show te zien, en daarna, als de andere bezoekers weg zijn, eten in het onderwaterrestaurant. En de kinderen kunnen in de onderwatertunnel slapen en 's ochtends wakker worden tussen de dolfijnen.'

Dirk Lips, directeur van Libéma, houdstermaatschappij van onder meer Autotron, Safaripark Beekse Bergen, Ecodrome, Sportion en Brabanthallen in Den Bosch: 'Het CBS heeft becijferd dat er jaarlijks een miljard dagtochten worden gemaakt. Dat betekent: minimaal twee uur de deur uit voor recreatieve activiteiten waarvoor betaald wordt. De groei zit hem in funshoppen en evenementen, niet in de traditionele dagrecreatie. Behalve dat we harder werken om ons oude marktaandeel te behouden, dringen wij nu ook door in de groeimarkten: sport, beurzen en evenementen. Libéma trok vorig jaar bijna een miljoen mensen naar beurzen en evenementen. Als er iets in de mode is, moet je daar flexibel op inspelen.'

Mischa Davids (28) is maatschappelijk werker in een opvangcentrum voor dak- en thuislozen, student geschiedenis en pretparkwatcher. Zijn websites heten Waiting in Line (vooral over de Efteling) en Polderpraat (Six Flags Holland).

'Gemiddeld ga ik iedere twee weken naar de Efteling. Het liefst zou ik iedere week gaan. Elke dag? Nee, dat is me te gek, maar je hebt wel mensen die dat doen. Ik vind het leuk het gedrag van mensen te observeren - of ze zich laten betoveren. Vooral wachtruimten interesseren me. Mensen staan er soms zes tot zeven kwartier in de rij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden