Het vonnis **

Poging om discussie aan te zwengelen over recht en eigenrecht.

Regie Jan Verheyen


Met Koen De Bouw, Veerle Baetens, Jappe Claes


In 9 zalen


Het Vonnis opent met een citaat van de Franse filosoof Albert Camus: 'Er bestaat geen gerechtigheid, er bestaan alleen grenzen.'


Dan volgt een beeld van een ongeschoren, in elkaar gedoken man. Zijn hand trilt, op de achtergrond klinken aanzwellende politiesirenes.


Flashback naar dezelfde man. Luc Segers heet-ie, goed gekleed, met zijn vrouw en kind op een deftige bedrijfsborrel. Zijn leven is geslaagd, maar onheil hangt in de lucht.


Onderweg naar huis, tijdens een tussenstop bij een tankstation, gebeurt zelfs het ondenkbare: een overvaller slaat zijn vrouw dood, een toevallig passerende auto schept zijn dochtertje, zelf belandt hij na een worsteling in een coma. Luc ontwaakt drie weken later, herkent de dader, maar die wordt vrijgesproken. Procedurefout. Doelbewust schiet Luc daarop de dader dood. Met de daaropvolgende rechtszaak en bijkomende mediastorm ('Wat zou u doen?') begint deze Vlaamse rechtbankfilm pas echt.


De lange premisse van Het Vonnis is zonder meer interessant en perfect voor discussies over recht en eigenrecht naderhand, al mogen er vraagtekens worden geplaatst bij de wellustige wijze waarop het drama aan het begin van de film in beeld wordt gebracht. Het is een nadrukkelijk manipulatieve scène, waarmee regisseur Jan Verheyen (Dossier K., Zot van A.) de eerder gesuggereerde nuance over gerechtigheid en grenzen eigenhandig overboord zet.


Het zet de toon voor een film die zich weliswaar moedig wil laten gelden als aanval op het rechtssysteem, maar in zijn expliciete uitwerking niets aan de verbeelding overlaat. Onbedoeld komisch is het af en toe zelfs, de manier waarop beide partijen hun visie uitspellen. Alles schreeuwt ratio versus emotie. 'Het is dit, of de poorten openzetten voor de barbaren', horen we de rechtlijnige procureur-generaal zeggen. 'Wat is dit voor theoretisch gezever!?', riep Luc eerder al. De acteurs ogen er onbeholpen bij.


Alle goede bedoelingen om een discussie aan te zwengelen ten spijt: Het Vonnis is een rechtbankdrama met de subtiliteit van Death Wish.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden