Het Visitekaartje

'PSV-voetballer Ruud van Nistelrooy gaf direct zijn visitekaartje af', lezen we regelmatig. Maar ook minder bekende mensen strooien ermee, de zogeheten card folders, de mapjes, puilen uit....

Het Werkpanel bestaat uit Bart Veneman, drukwerkadviseur en werkzaam bij Huig Printing BV in Zaandam, en Frank van Eck, grafisch ontwerper, die dit jaar afstudeert aan de Kunstacademie van Breda.

Veneman: 'Het drukken van visitekaartjes is niet onze core-business, we verzorgen allerlei drukwerk. Maar feit is dat we steeds meer visitekaartjes drukken. Het is een goede business.'

Van Eck: 'Opmerkelijk, want je hebt natuurlijk op bijna alle stations in Nederland automaten waar je ook kaartjes kunt laten drukken. Dat doen voornamelijk scholieren, geloof ik.'

Veneman: 'Dat klopt, maar er zijn natuurlijk enorme verschillen als je kijkt naar de kwaliteit en de prijs. Het principe van het kaartje is duidelijk: aangeven wie je bent en hoe je met iemand in contact kunt komen. Het is een eerste kennismaking en moet uitnodigen tot nadere communicatie. Naam, functie, adresgegevens, telefoon, fax, e-mail, eventueel website.'

Van Eck: 'De lay-out van het kaartje geeft ook aan wat je wilt uitstralen. Ik heb de indruk dat dat aspect steeds meer gaat meespelen.'

Veneman: 'Inderdaad, op veel kaartjes keert de huisstijl van het bewuste bedrijf terug. Een beeldmerk, logo of de huiskleur. Ons bedrijf heeft bijvoorbeeld gekozen voor een blauw kaartje, sober, op de achterzijde staan de gegevens. Je kunt natuurlijk ook kaartjes laten drukken in acht kleuren, maar ik denk dat je daarmee in veel gevallen je doel voorbij schiet. Er zijn ook branches die laten zien wat ze doen of maken. Een kapper of schoonheidsspecialist. Persoonlijk hou ik toch het meest van sober en zakelijk.'

Van Eck: 'Je moet ook een kaartje nemen dat bij je bedrijf hoort. Een drukkerij is geen speelgoedwinkel, dat moet je ook zien.'

Veneman: 'Wij wijzen onze klanten ook altijd op de mogelijkheden die er zijn. Als je een gekleurd kaartje wilt hebben, is dat geen enkel probleem, maar je moet het dan wel laten lamineren, mat laten maken, anders geeft het af. Heb je blauwe handen of een vlek in het borstzakje van een overhemd.'

Van Eck: 'Dat zal mij niet snel overkomen. Ik gooi namelijk de meeste kaartjes, nadat ik de gegevens heb overgenomen in mijn eigen administratie, gewoon weg.'

Veneman: 'Maar het blijft toch de aanzet tot een verdere conversatie. Als ik materiaal naar een klant stuur, doe ik daar ook een kaartje bij. Voor mij is het visitekaartje onmisbaar, het ultieme communicatiemiddel. Je breekt het ijs als je een visitekaartje afgeeft.'

Van Eck: 'Originele, afwijkende, gekke kaartjes komen die vaak voor?'

Veneman: 'Niet echt enorm veel. Grote bedrijven doen nooit iets geks. Die houden zich aan de huisstijl, de vorm en bedrukking springen er niet uit. Maar er zijn natuurlijk beroepen die eigenlijk wel om een aparte benadering vragen. Grafisch ontwerpers, reclamebureaus, fotograven. Ikzelf zal nooit iets afwijzen, maar er zijn natuurlijk wel grenzen. Een kaartje op kunststof bijvoorbeeld zal ik niet snel adviseren, een harde rand kan het einde van je overhemd inluiden. Ik ben persoonlijk ook niet dol op een zeer afwijkende vorm. De meeste kaartjes zijn 85 bij 45 millimeter, zeg maar creditcardformaat, hoewel het visitekaartje wel wat langer bestaat. Wat ook van belang kan zijn: een kaartje met afwijkende afmetingen past niet in een zogeheten card folder, een mapje.'

Van Eck: 'Dat heb je ook met kaartjes die aan twee zijden zijn bedrukt, dat is ook een crime voor een mapje. Maar, zoals ik al opmerkte, ik gooi ze gewoon weg nadat ik de gegevens heb overgenomen.'

Veneman: 'Ik denk dat dat weggooien een teken des tijds is. Zelf bewaar ik echt alles. Zowel zakelijk als privé.'

Van Eck: 'Alleen echt heel mooie kaartjes bewaar ik. Daar heb ik wel iets mee. Ik vind dat een goed kaartje een echte eye-catcher moet zijn.'

Veneman: 'Daarmee ben ik het maar gedeeltelijk eens. Mijn uitgangspunt is dat een visitekaartje soberheid moet uitstralen. Zelfs bij een goed idee voor een logo of beeldmerk. Trouwens je kunt een logo mooi in het papier stansen. Zo kom je al snel op designkaartjes.'

Van Eck: 'Daaraan zie je natuurlijk wel dat er enige zorg en denkwerk aan vooraf is gegaan.'

Veneman: 'Zeker. Een kaartje met een foto van de persoon of het bedrijf vind ik bijvoorbeeld helemaal niks. Maar hier heb ik er een van een fotograaf. Origineel, net een deel van een fotorolletje. Ook minder formeel. Dat zie je trouwens over de hele linie. Vrijwel iedereen gebruikt tegenwoordig zijn voornaam en aan titels wordt minder waarde gehecht. Hier een kaartje van karton met een stempelafdruk erop. Heel sober, maar ook erg aardig.

'De mooiste heb ik in mijn auto liggen. Dat is dan ook een kaartje van een grafisch ontwerper: Toon van Lieshout uit Amsterdam. Keurig met naam, beroep, adres, telefoon, fax, e-mailadres en internetsite op de achterzijde. De voorkant is lichtblauw, metalic, met drie grijze stippen. Moet je eens kijken wat er gebeurt als ik daar met mijn sleutels over kras. Komt er achter de stippen ''bel me, fax me, mail me'' te voorschijn. Juist, net een kraslot. Zo'n kaartje vind ik nou echt geweldig.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden