Het vierde vliegtuig

Paul Greengrass


Inmiddels een jaarlijks terugkerend fenomeen, net als rond 4 mei: uitzending van klassieke films om de historische gebeurtenis te herdenken. In het geval van 11 september drongen zich de afgelopen jaren twee films op als de geëigende klassiekers: Oliver Stone's World Trade Center en Paul Greengrass' United 93. Ze worden vanavond achter elkaar uitgezonden en hoewel dat veel van het goede is, is er op die keuze niets af te dingen.


United 93 is de eerste en nog altijd beste speelfilm over 11 september. 111 minuten lang volgt een zeer schokkerige camera afwisselend de gebeurtenissen in het gekaapte vliegtuig dat in het Capitool had moeten crashen, en de chaotische taferelen in het luchtverkeerscentrum in diezelfde periode - waar nog niemand precies wist wat er aan de hand was. In en buiten het vliegtuig neemt de paniek toe, bij de kijker de beklemming.


Dit zogeheten vierde vliegtuig boorde zich uiteindelijk ergens in Pennsylvania in de grond. Wat er zich werkelijk heeft afgespeeld, weet niemand, want alle getuigen zijn omgekomen, maar dat sommige passagiers een heldenrol moeten hebben vervuld, is aannemelijk. Hoe dan ook weet United 93 de indruk te wekken een reconstructie te zijn. En dat komt niet alleen door die documentaire filmstijl. Het is ook te danken aan de Britse regisseur Paul Greengrass (twee Jason Bourne-films, Green Zone) die besefte dat je met zo'n groot drama zo veel mogelijk zaken juist klein moet houden.


United 93 (Paul Greengrass, 2006) RTL 7, 23.00-01.30 uur.


World Trade Center

(Oliver Stone, 2006) Het was onvermijdelijk dat ook Hollywood zich uiteindelijk zou wagen aan 11 september. En even onvermijdelijk was het dat Oliver Stone, chroniqueur van de moderne Amerikaanse geschiedenis, degene zou zijn die die film ging maken. Hij kwijt zich voor zijn doen ingetogen en voorzichtig van zijn taak. Geen maatschappijkritiek, patriottisme binnen de grenzen en verder een knappe en op momenten huiveringwekkende film. Afwisselend zoomt Stone in op de twee politiemannen die (in werkelijkheid) als nummer 18 en 19 van de 20 overlevenden uit het puin gehaald zouden worden en zoomt hij uit naar hun gezinnen, families en de wereld daaromheen.


RTL 7, 20.30-23.00 uur.


Sliding Doors

(Peter Howitt, 1998) Geen kunstvorm zo geschikt als film om de grilligheid van noodlot en toeval te verbeelden. In het kielzog van Krzysztof Kieslowski's Blind Chance en Tom Tykwers Lola rennt beweegt de Londense kantoordame Helen (Gwyneth Paltrow) zich door twee parallelle verhalen, die zich door willekeurigheden een andere kant op laten sturen. Zojuist ontslagen wil ze de metro instappen, maar komt klem te zitten tussen de deuren uit de filmtitel. Dat biedt twee mogelijke richtingen: ze zou de metro net wél kunnen hebben gehaald, of net niet. En zo gaat het verder. Ze vindt haar vent (net niet) in bed met een ander, en begint een leven zonder hem (of niet). Scenarist en regisseur Peter Howitt maakte er met al zijn tweesprongen een zowel warme als wat droeve romantische komedie van. Paltrow speelt haar dubbelrol luchtig en charmant; John Hannah is prima als haar nieuwe, stuntelende vriend.


BBC 1, 00.20-01.55 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden