Het verschil mag er zijn AH

Aan welke eisen moet een slogan voldoen om consumenten te verleiden? Is het goed als reclame in je hoofd blijft rondzingen?...

Veel AH-Erlebnissen deze week. De jury was niet enthousiast over 'Beleef de AH-Erlebnis', 'Winkelen is bij ons een AH-Erlebnis' en de andere varianten. 'Te voor de hand liggend', zegt Aad Muntz. 'Te hoog gegrepen voor een kruideniersklant', meent Dolf Hell. 'Misschien iets voor een Duitse week', oppert inzender Martin Hulsenboom. Hij bedacht ook 'AH let op de Heijntjes'. Geen kreet die Albert Heijn zou gebruiken, net zo min als 'Pluk de klant' (Imro Simmelink) en 'AH, de dagelijkse beproeving' (Sander Lindhout). Ook leuk, maar net iets te lollig: 'AH - Van kruiden tot niertjes' (Anneke Sleeswijk) en 'Effe naar Appie' (Frank van den Bosch).

Een meerderheid van de jury riep René de Bruijn met 'Het verschil mag er zijn, AH' uit als winnaar. Otto Holzhaus (die een kwart eeuw geleden 'Proef de dag' bedacht voor Fiat, ter gelegenheid van een dag gratis proefrijden): 'Het is geen echt opvallende zin, maar wel een gedachte die precies weergeeft waar Albert Heijn voor staat. Anders dan de huidige AH-slogan ''Proef de dag'' is ''Het verschil mag er zijn'' alleen aan een topmerk te koppelen. Het is een goed in het gehoor liggende, al gauw vertrouwde prijs-kwaliteitsclaim. Kortom, ik zou me er niet voor schamen als ik hem zelf had bedacht.'

Herma Merx koos voor het simpele 'AH!' (uitgesproken als aha!) van - alweer - Martin Hulsenboom. Zij vond 'Het verschil mag er zijn' veel te elitair, 'terwijl AH zich in het verleden nooit boven de consument heeft gesteld, maar juist altijd een vertrouwelijke toon heeft aangeslagen'. Waarop Dolf Hell reageert: 'Arm en rijk kunnen bij mij hun inkopen doen, was het motto van de oprichter van het Ahold-concern, maar zo werkt het niet meer. Aldi en Dirk van den Broek zijn allang in dat gat gesprongen. Een fourwheeldrive voor de deur en maar zo goedkoop mogelijk levensmiddelen inslaan. De enige manier van marktleider AH is dus het even beter te doen. Kortom hameren op dat verschil.'

Het benadrukken van 'het verschil' zit ook in de favoriet van Bas Holzhaus 'Mag het misschien iets meer zijn?' (Vok Oosten), en die van Aad Muntz: '. . . omdat smaken verschillen' (Arie Grootveld).

Een aantal lezers heeft laten weten moeite te hebben met de nieuwe slagzin van de Volkskrant, 'Blijf vragen'. 'Ik verwacht van een krant antwoorden in plaats van vragen', schrijft bijvoorbeeld Rosa Neevens van Baal. Verzin een andere slagzin voor de Volkskrant. De inzendingen worden beoordeeld door de jury, voor de gelegenheid aangevuld met Pieter Kok, de dagbladmanager van de krant.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden