Het verschil blijft bestaan

Nu geef ik toch al een jaar of twintig les in de bovenbouw van het basisonderwijs en ik sla nog steeds steil achterover van verbazing over de onwetendheid van politici ten aanzien van de schoolkeuze....

Hebben deze mensen zelf geen kinderen? Als een kind in groep 8 op vmbo-niveau denkt en functioneert, zal het zelden gebeuren dat zich na twee jaar ontpopt als havo-of vwo-leerling. Uit het stuk ‘Alle niveaus in één klas’, (Binnenland, 6 december) komt slechts één ding naar voren, namelijk dat de niveauverschillen blijven bestaan.

De leraar moet juist uitgaan ‘van de bestaande verschillen in de klas, en iedereen op zijn niveau uitdagen.’ Mag ik de politiek incorrecte vraag stellen waarom dat in een homogene vmbo- of vwo-klas niet zou kunnen? Ten slotte: één van de geïnterviewden verwacht van basisberoeps naar kaderberoeps te kunnen. Op een goede vmbo-school zou hem dat óók geadviseerd zijn. Laten we het ouderwetse stapelen maar weer toestaan.

A. Scheltens, Apeldoorn

Hersenen
Onze zoon, nu 43 jaar, kreeg na de lagere school leao-advies. Daar geloofden wij niet in. Een extra test gaf hem een proefjaar op de mavo. Mavo werd gehaald! Vervolgens ging hij naar de meao, de heao en hij slaagde zonder één herexamen. Zo zie je, verstand komt met de jaren. De hersenen van een 12-jarige groeien nog jaren door. Gelukkig kon hij toen doorstromen. Niet vroegtijdig kiezen dus.

Hersenen
D. van Mullem-de Groot, Soest 76 jaar

Heterogeen
‘Leerlingen presteren het beste in homogene klassen, dus met leerlingen van hetzelfde niveau’, staat in het Volkskrantcommentaar van 9 december. Deze stelling is onjuist. Onderzoek wijst uit dat zwak presterende leerlingen gebaat zijn bij heterogene klassen, omdat de beter presterende leerlingen in die klassen een positieve invloed uitoefenen op het klasseklimaat en de leeromgeving.

Heterogeen
Homogene klassen met zwakke presteerders ontwikkelen zich negatief, door de afwezigheid van inspirerende voorbeelden en door lage verwachtingen over hun leren bij hun docenten en henzelf, wat uiteindelijk leidt tot een anti-leren-houding. Hetzelfde onderzoek wijst echter ook uit dat sterk presterende leerlingen inderdaad het meest gebaat zijn bij homogene klassen met sterke presteerders. Er moet dus een politieke keuze worden gemaakt.

Heterogeen
Op dit moment bestaat die uit homogenisering op 12-jarige leeftijd, waarbij ongeveer 60 procent van de leerlingen wordt geselecteerd voor vmbo en 40 procent voor havo/vwo. De kans dat deze keuze er ooit toe zal leiden dat 50 procent van de werkende bevolking het hbo+ niveau bereikt (het doel van Plasterk), is voorspelbaar klein. Het selectiemoment vooruitschuiven en leerlingen van uiteenlopende talenten langer bij elkaar houden is dan, in tegenstelling tot wat de Volkskrant meent, een relatief kansrijker keuze.

Heterogeen
Helge Bonset, Loenen aan de Vecht

Aansluiting
Minister Plasterk maakt zich terecht zorgen over verspilling van talent (Binnenland, 5 december), maar hij zou er misschien wijzer aan doen zich in te zetten voor verbetering van de aansluiting tussen vmbo en mbo en voor het realiseren van mbo met een ‘menselijke maat’ in plaats van de discussie te heropenen, die de onderwijspolitiek ongeveer dertig jaar lang in een verlammende greep heeft gehouden.

Aansluiting
N. C. Graaff, Ede

Brugperiode
In de krant van 6 december las ik over de Open Scholengemeenschap Bijlmer (OSB) die een driejarige brugklas hanteert. De directeur zegt dat dit, voor zover zij weet, de enige school is die dit heeft. Ik zelf zit op de Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen. De SSgN heeft al jaren een driejarige brugperiode. De OSB is dus niet de enige. Gisteren zei een vriend, Raoul, tegen mij dat hij nooit in 4 vwo zou hebben gezeten zonder de driejarige brugperiode. Hij had het echt nodig om zolang op zijn eigen niveau te werken om het vwo aan te kunnen.

Brugperiode
Iris van Tilburg, Nijmegen

Buschauffeur
Minister Plasterk wil het onderwijs weer op de schop nemen omdat een kind op 12-jarige leeftijd nog niet kan weten wat hij of zij wil worden. Ik vraag mij af of dat de discussie wel is. Een 12-jarige gaat volgens mij naar het hoogst haalbare onderwijs. Leerkrachten en ouders weten wel hoe moeilijk of makkelijk een kind kan en wil leren. Als een kind havo-vwo-advies krijgt, gaat het niet naar het vmbo- theoretische route omdat hij buschauffeur wil worden. Als dat wel zo is, dan zijn onderwijzers en ouders ernstig in gebreke gebleven in motivering en overtuigingskracht.

Buschauffeur
Gerda van der Gugten, Rotterdam

Wielen
Wellicht kan Plasterk ook de vastgelopen autobranche in beweging krijgen. Hij weet toch maar mooi de sputterende onderwijsmachine aan de praat te krijgen door het opnieuw uitvinden van minstens vier wielen (Forum, 9 december).

Wielen
Luc Dekker, Hengelo

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden