Het televisiewonder dat afwassen heet

Waarom kijken 900 duizend mensen naar dit programma? Vanwege de aanwezigheid van een BN'er?

Presentatrice Angela Groothuizen. Beeld anp

Het moet op een gure ochtend in februari bedacht zijn. Binnen, in een verduisterde kamer, komen die dag drie mannen bij elkaar. Twee van hen zijn in het dagelijks leven marketingmanager, ze werken bij Lidl en Miele. Nu hebben ze hun bureau verlaten voor iets groters. Ze leggen hun eisen op tafel. De RTL-medewerker aan de overkant hoort de voorwaarden aan. Hij denkt na, wrijft over zijn gezicht en zegt dan: 'Ach ja, ik kan nog wel wat BN'ers leveren - een soort van.' De drie schudden elkaar de hand op wat het wonder van 2015 mag heten.

Dat wonder heet Wie doet de afwas, een nieuw format dat RTL4 deze zomer uitzendt in plaats van Goede Tijden Slechte Tijden. Het programma is voorspelbaar en creatief armoedig, maar dat maakt blijkbaar niet uit. Belangrijker is dat duidelijk wordt wie de uitzendingen sponsort. Daarom is een format rond huishoudelijke apparatuur bedacht - het ontbreken van een afwasmachine - en staat in elke keuken een krat blakende versproducten van Lidl waarop nadrukkelijk wordt ingezoomd.

Het wonder betreft dan ook niet zozeer het programma zelf, wél dat er dagelijks ongeveer 900 duizend mensen naar kijken.

In Wie doet de afwas komen vier onbekende Nederlanders bij een bekende Nederlander eten. Die laatste houdt zich schuil in de keuken, de vier gasten moeten raden om wie het gaat. Om de onwetenden een beetje te helpen geeft de BN'er hints via het eten. Gisteravond serveerde ex-judoka Dennis van der Geest zijn gasten sushi - Japans, evenals judo. Een kandidaat: 'Die musicalster. Hoe heet ze ook alweer? Dat is ook een Aziaat.' Dinsdag, over de wijnkelder van Goedele Liekens: 'Dit is het huis van een levensgenieter, denk ik.' Als de gasten na drie gangen niet weten welke sterrenkok in de keuken staat, moeten zij afwassen. Raden ze het goed, dan moet de BN'er voor het afdruiprekje plaatsnemen.

Het spelverloop volgt steeds hetzelfde stramien. Na de eerste hint hebben de kandidaten geen idee, vervolgens verraadt de kok zich bijna. 'Ja jongen, je hebt je eigen graf gegraven', zegt presentatrice Angela Groothuizen dan hoofdschuddend. De laatste hint moet de gasten weer in vertwijfeling brengen. Ze zijn daarna, zoals een kandidate het gisteren verwoordde, 'even helemaal uit het veld geslagen'. Wie doet de afwas is, kortom, pijnlijk ironieloos en hemeltergend saai.

Wonderen zijn nou eenmaal moeilijk te verklaren, maar het enige wat die 900 duizend kijkers aan het programma kán binden is de spoelglans van het BN'erschap. Dat blijkt ook uit de kandidatenkeuze. Ene Thijs wil zelf beroemd worden, de 34-jarige Manon doet niets liever dan Shownieuws kijken en met bekende mensen op de foto gaan ('maakt niet uit wie, een BN'er is een BN'er'). De voice-over en andere kandidaten doen daar lacherig over, terwijl de pompoensnijdende polderberoemdheid toch echt het enige fundament van het programma is.

Het succes van het format leert ons nog iets over het BN'erdom. Blijkbaar is het voor de 900 duizend kijkende stervelingen een hilarische gedachte dat deze hoge Goden misschien iets banaals moeten doen als afwassen. In werkelijkheid schuiven ze de vaat na afloop waarschijnlijk gewoon in de afwasmachine. Wel van Miele natuurlijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden