'Het Suikerfeest is een gemiste kans voor de handel'

Het Suikerfeest is een gemiste kans voor de handel. Grote winkelketens en winkelcentra in de grote steden laten dit feest, dat het eind van de vastenmaand ramadan markeert, links liggen. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerd onderzoek van het adviesbureau Labyrinth/Extenzio.

Beeld anp

Behalve Hema, Douglas, V&D, AH, Jumbo en Levi's Store besteden vrijwel geen grote ketens en winkels in de centra van de vier grote steden qua marketing, reclame of promotie aandacht aan de ramadan en het Suikerfeest. 'De meeste winkeliers staan niet stil bij het feit dat er meer wordt uitgegeven aan producten en kleding voor het Suikerfeest', zeggen de onderzoekers.

Vooral moslimjongeren geven veel geld uit aan kleding. Zij zeggen dat zij meer zouden uitgeven als er speciaal op het feest zou worden ingespeeld. De meest genoemde extra uitgaven variëren van 100 tot 800 euro.

Kleine, veelal etnische ondernemers, spelen wel in op het Suikerfeest, bijvoorbeeld via een speciaal assortiment, aanbiedingen en acties. Maar 'het besef dat het hier en zeker in de grote steden gaat om een hele grote groep consumenten, lijkt voor de meesten ook dit jaar nog steeds ver te zoeken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden