REPORTAGE

Het stucwerk dreunt van de muur in Aalst

Lawaai, onveiligheid. Het verkeer op de drukke doorgaande weg die dwars door het dorp loopt, rijdt stelselmatig te hard, waarschuwingsborden en flitspalen ten spijt.

Susanne Geuze
Fietsers en een scooter wachten in Aalst op groen licht voor ze de drukke verkeersweg kunnen oversteken. Beeld Marcel van den Bergh/de Volkskrant
Fietsers en een scooter wachten in Aalst op groen licht voor ze de drukke verkeersweg kunnen oversteken.Beeld Marcel van den Bergh/de Volkskrant

Enorm gebulder dreunt door het gemoedelijke dorpscentrum. Gasten op het terras van Brasserie Hoom kijken verstoord op van hun lunch. 'Een beetje lawaaiig inderdaad', geeft de eigenares van de brasserie toe als de vrachtwagen bij het stoplicht optrekt. 'Daarom hebben we glazen schermen om onze tafels heen geplaatst: scheelt toch in de herrie.'

Het Noord-Brabantse kerkdorp Aalst - net ten zuiden van Eindhoven, tienduizend inwoners - wordt in tweeën gesplitst door een drukke verkeersader die pal langs de kerk en het winkelcentrum loopt. Op een willekeurige dinsdagmiddag in augustus tellen we rond lunchtijd in vijf minuten 101 passerende personenauto's, acht vrachtwagens en een lijnbus. 'Eigenlijk is het best rustig vandaag', zegt mevrouw Wijntjens vanuit de deuropening, terwijl voor haar neus weer een paar auto's langs razen.

Drie jaar na de invoering van trajectcontrole regent het nog snelheidsboetes op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht.

Bekijk hier waar de meeste snelheidsboetes in Nederland worden toegekend. Het aantal verkeersboetes in uw buurt vindt u hier terug.

Weinig effect

Grote reflecterende waarschuwingsborden, stoplichten en een flitspaal: de maatregelen om bij de ingang van het dorp snelheid te minderen van 80 naar 50 sorteren weinig effect. Bij Aalst werden in 2014 per inwoner de meeste snelheidsovertreders betrapt. Binnen de bebouwde kom werd bijna 50 duizend keer geflitst: dat komt neer op 135 snelheidsovertredingen per dag, of vijf boetes per inwoner per jaar.

Waarom rijden mensen juist in Aalst zo vaak te hard? 'De N69 die door het dorp loopt, is grotendeels een lange rechte weg door de bossen waar je 80 mag rijden', zegt een woordvoerder van de gemeente Waalre, waaronder Aalst valt. 'Bovendien sluit de weg bij Aalst direct aan op de Randweg Eindhoven. Mensen hebben 's morgens haast om op hun werk te komen. Rijdt één automobilist te hard, dan volgt de rest.'

Maar volgens inwoners van Aalst worden de meeste boetes juist 's nachts uitgedeeld, als automobilisten over de lege weg door het dorp scheuren. 'Overdag kún je hier niet eens te hard rijden, daarvoor rijdt er te veel verkeer', zegt Abby Sage (47), die op de fiets boodschappen doet.

Het hoge aantal verkeersboetes in Aalst heeft precies daarmee te maken: de overvolle N69 is de doorgaande weg van Eindhoven naar België via Valkenswaard. De andere negen dorpen in de toptien (zie hiernaast) met relatief de meeste verkeersboetes kampen met een vergelijkbare situatie: ze worden doorkruist door een provinciale weg of een andere grote verkeersader.

Gedreun

Kees Timmer (56), die in Aalst woont, is een van degenen die een snelheidsboete kregen op de N69. 'De stoplichten staan vaak lang op rood, dus dan probeer je nét nog even door te karren', zegt hij als hij de weg over wandelt richting het dorpscentrum. In een poging snelheidsduivels te beteugelen plaatste de gemeente in 2013 nieuwe, digitale flitspalen. Het aantal snelheidsboetes explodeerde: van tweeduizend in 2012 naar ruim 47 duizend in 2014, een toename van 2.000 procent. In 251 gevallen ging het om iemand die meer dan 30 kilometer te hard reed.

Mevrouw Wijntjens, die in een vrijstaand huis langs de weg woont, kan erover meepraten. 'De auto's zijn nog niet zozeer het probleem, want ons huis is goed geïsoleerd. Maar 's nachts rijden ze soms met van die extra grote wagens vol brugonderdelen. Door het gedreun hebben we vorige winter zelfs schade opgelopen aan het stucwerk.'

Al in 1986 werd een tracébesluit genomen om de N69 om te vormen tot A69, een directe snelweg naar België. Een 'kroonberoep' maakte een einde aan dat plan, maar dat werd begin jaren negentig door het Europees Hof niet rechtsgeldig verklaard. In 2009 droeg het Rijk de N69 over aan de provincie Noord-Brabant. Die ging met 25 betrokken partijen, waaronder gemeenten in de regio en natuurorganisaties, om de tafel.

Goedgekeurd plan

Na drie jaar vergaderen ligt er nu dan toch een goedgekeurd plan. De nieuwe N69, net als de huidige weg een tweebaans 80-kilometerweg, komt ten westen van de dorpen te liggen. De start van de bouw staat gepland voor 2017. Terwijl bij de Raad van State nog enkele bezwaarschriften van natuurorganisaties en omwonenden liggen, is de provincie Noord-Brabant al begonnen met de voorbereidingen. 'We zien het met vertrouwen tegemoet', aldus een woordvoerder van de provincie.

Maar Kees Timmer deelt dat vertrouwen niet. 'Ze zijn er al zolang mee bezig. Die weg moet over de grond van de rijkelui buiten het dorp hè, en die willen dat niet.'

Ter hoogte van Brasserie Hoom heeft zich alweer een nieuwe rij auto's voor het stoplicht verzameld. Abby Sage stapt op haar fiets. 'Deze weg moet je alleen oversteken als het groen is, anders is het veel te gevaarlijk.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden