Opinie

'Het Rotterdams Stadsinitiatief is subsidieverkwisting'

Verspillingen zoals het Rotterdams Stadsinitiatief zorgen ervoor dat elke vorm van culturele vooruitgang in Rotterdam wordt uitgehold, vindt schrijfster en Rotterdammer Elfie Tromp.

Overzichtsfoto van het Weena donderdag in Rotterdam. Beeld anp

Ik ben inmiddels meer dan tien jaar deel van Rotterdam. Eerst als scholier, student en nu als zelfstandig ondernemer. In mijn stad leeft een sterk ons-gevoel. Het is wij tegen die andere grote stad, ook in de creatieve sector waar ik me als schrijver veel in bevind. Als ik een lezing of toneelstuk in Rotterdam bezoek, voelt het vaak alsof ik cultureel ontwikkelingswerk verricht. Iets wat in een stad met meer hoger opgeleiden gretig aftrek vindt, is in Rotterdam nog steeds iets voor een select groepje liefhebbers. Het is een constante zorg om meer bewoners van de stad naar het culturele leven te trekken. Hieronder versta ik ook restaurantbezoek, het uitgaanscircuit en kunstbeleving.

Stadsinitatief
Het Rotterdams Stadsinitiatief heeft jaarlijks miljoenen (vorig jaar waren het er 5, dit jaar zo'n 2,5) beschikbaar gesteld voor een goed plan vanuit de burgers. Dit initiatief lijkt een nobel plan om de gewone burger van de stad te betrekken in de bestemming van subsidiegelden. Maar dit plan is belachelijk grotesk als je het tegen het licht houdt van de actuele financiële crisis en de subsidiekortingen waar elke (culturele) instelling van Rotterdam momenteel mee moet kampen.

Vorig jaar won het plan van architectenbureau ZUS. Zij hadden de luchtsingel bedacht. Een brug die het Weena-gebied verbindt met de Hofbogen, een nieuwe hotspot voor cultureel vermaak. Op zich een aardig plan, hoewel de absolute noodzaak ervan me ontglipte, omdat er al een prima viaduct is voor wandelaars van en naar de Hofbogen.

De PR-campagne van ZUS was vlekkeloos. Ik ken het architectenbureau achter het plan. Het zijn sympathieke mensen die niet alleen feilloos social media weten te gebruiken, maar ook hun grote achterban van huurders moeiteloos motiveert. Zo zag ik afgelopen jaar met groeiende verbazing dat het Rotterdams Stadsinitiatief niet zozeer met kwaliteit of absolute noodzaak voor de stad te maken heeft, maar vooral een populariteitswedstrijd is.

Zelfmoord-hotspot
Nog verbazingwekkender vond ik het, dat ZUS architecten eerder via crowdfunding een opzet hadden gemaakt om dit plan te realiseren. Zij hadden dit idee toen begroot op 400,000 euro. Via het Rotterdams Stadsinitiatief kregen zij vier miljoen.

Vier miljoen voor een brug die aanvankelijk 400,000 euro zou kosten. Het lijkt wel een klassiek bouwfraudeverhaal. Maar de echte (bizarre) pointe, komt nu: de brug is nu, meer dan een jaar na dato, nog steeds niet af. Een half jaar geleden sprak ik Elma van Boxel, oprichter van ZUS hierover. Ze zei toen dat ze 'druk in de weer waren' met een bouwplanning, want de brug moest het spoor over. Op de roddel dat de brug een zelfmoord-hotspot zou kunnen worden, en NS daarom het bouwen van de brug weigert, wilde ze niet reageren.

Hoe het ook zij, een jaar na dato staat er een halve brug, een treurig gedenkteken van voormalig burgeroptimisme. Ik had gehoopt dat het Stadsinitiatief zijn lessen hier wel uit zou trekken en hun idioot grote budget voor 'goede ideeën' terug zou laten vloeien om de subsidietekorten op andere vlakken te dempen.

Blunders
Maar helaas. Ook dit jaar blundert het Rotterdams Stadsinitatief. Ondanks de lage opkomst (40.000 stemmers waarvan zo'n 700 blanco) werd het eerste plan een schaatsbaan in De Esch. Op zich prima.Ware het niet dat het restgeld van de prijs, wordt doorgesluisd naar de juryfavoriet, het Rotterdam World Wide-initiatief.

Een non-plan waarbij ze voor 400,000 euro Rotterdam 'trending' willen maken op het net. Het World Wide-initiatief had 681 stemmen gekregen. Net zoveel als de blanco stemmen dus. Jurylid Marianne van den Anker noemt dit plan in haar interview op Bogue.nl 'een marketing-exposure van hier tot aan het eind van de wereld.'

Wat ze voor het gemak vergeet, is dat de stad zelf vrij weinig overhoudt om online mee te pronken. Ik noem het recentelijk sluiten van de deuren voor theatergroepen als het O.T. en Bonheur, het schrappen van het Rotterdams filmfonds, de luchtbellen van poppodia de Nieuwe Oogst, Watt en Waterfront en momenteel staan zowel podium en bioscoop De Gouvernestraat als Cinerama op de schop.

Niks geen interessante programmering of prikkelende ontwikkelingen. Verspillingen zoals het Rotterdams Stadsinitiatief zorgen er effectief voor dat elke vorm van culturele vooruitgang in onze stad wordt uitgehold.

Stadschroniqueur Gyz la Riviere vat de geschiedenis van Rotterdam treffend samen met de zin: 'Rotterdam is drie keer gebombardeerd: door de fascisten, de modernisten en de stadsvernieuwing.'
Ik wil daar graag een vierde bombardement aan toevoegen: subsidieverkwisting zoals het Rotterdams Stadsinitiatief.

Elfie Tromp is schrijfster van het boek Goeroe dat onlangs verscheen bij Lebowski/Top Notch.

@ZUS_Rotterdam reageert op de vraag wanneer de brug af is. Ook hier een verhelderend interview met ZUS.

 
Stadschroniqueur Gyz la Riviere vat de geschiedenis van Rotterdam treffend samen met de zin: ‘Rotterdam is drie keer gebombardeerd: door de fascisten, de modernisten en de stadsvernieuwing
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden