Het ritme van de romantiek

Interrailen, dat is toch voor pubers die naar Italië of Frankrijk willen? Niet meer. Ook 26-plussers kunnen goedkoop treinen.

'Pivo, pivo.' Een oude man duwt een klein winkelwagentje volgestouwd met blikjes bier, zakjes chips en fruitgums door het gangpad van de trein. Hij wurmt zich langs de gezette conducteur die op een stapel koffers uitblaast van zijn ronde, langs de twee jongens die uit het raam sigaretten roken. 'In Bosnië mag alles', zegt een van de jongens boven het gebrom van de trein uit.


Achter de glazen deuren van de coupés dutten reizigers met een kussen tussen de muur en het hoofd geklemd. Ben je niet moe, dan doe je een rondje 'mensen kijken' door de wagons of hang je met een appel uit het raam, terwijl de wind van je haar een klittenbos maakt. De trein volgt de stroom van de rivier Bosna, glijdt door een vallei met gifgroen gras en mindert vaart bij oude stadjes als Žepce en Doboj met hun rode daken en kerktorens. Daarna gaat het verder langs een inmiddels vertrouwd landschap van heuvels, maïsvelden, krakkemikkige schuurtjes en hier en daar een verdwaalde kip of koe.


Met een schril fluitsignaal vertrokken we die ochtend vanaf station Glavni Kolodvor in de Kroatische hoofdstad Zagreb. Eindpunt van deze negen uur durende rit is Sarajevo in Bosnië-Herzegovina. Maar het had net zo goed Ljubljana in Slovenië kunnen zijn, of we hadden nog een dag in een strandstoel kunnen blijven hangen op het Kroatische eiland Hvar. We zijn tenslotte interrailers en dus stellen we de beslissing van blijven of instappen zo lang mogelijk uit. Een luxe die je je kunt veroorloven met een Europese reispas van 22 dagen, met 10 reisdagen die je zelf mag kiezen.


De halve middelbare school sprong eind jaren '90 in de trein met zo'n magische interrailpas. Voor het eerst niet met het gezin in een De Waardtent naar Frankrijk, maar met rugzak en beste vriendin naar Florence, op een dieet van bier, ijs en stokbrood. Maar interrailen is niet meer alleen voor pubers.


Zo'n 20 procent van de interrailers bestaat uit volwassen reizigers met kinderen. Sinds 2007 zijn er passen beschikbaar voor reizigers boven de 26. Zo kun je bijvoorbeeld vijf dagen onbeperkt reizen voor 267 euro, zelf in te delen binnen tien dagen. Zo'n bedrag kun je in het hoogseizoen ook kwijt zijn aan een retourtje Berlijn. Italië, Frankrijk en Duitsland zijn de populairste interraillanden, maar door verbeterde spoorwegverbindingen in Oost-Europa worden ook hier steeds meer reizigers met de pas gesignaleerd.


Sinds de besnorde inspecteur Hercule Poirot op de Orient Express stapte in de beroemde detective Murder on the Orient Express (1934) van Agatha Christie, staat de trein symbool voor romantiek en glamour. Maar in de trein naar Sarajevo vind je geen chique restauratiewagon. Je koopt van tevoren broodjes en fruit in de stad, zeult even met een boodschappentas en picknickt gewoon in je coupé. Luxe? Nee. Efficiënt? Ook niet. Wat is dan de aantrekkingskracht van de trein?


De trein scheelt een hoop reisstress. Geen incheckgedoe. Vijf minuten van tevoren meld je je op het perron, toon je je interrailkaart aan de conducteur en stap je in. Geen bagagelimiet, geen brandende seatbelt signs. Je bent vrij om de benen te strekken wanneer je wilt. Nooit een file.


'If a train is large and comfortable, you don't even need a destination; a corner seat is enough, and you can be one of those travelers who stay in motion, straddling the tracks, and never arrive or feel they ought to', schreef reisjournalist Paul Theroux inThe Great Railway Bazaar. Misschien is dat het: je hebt niet veel nodig om een fijne reis te hebben in de trein. Eenmaal geïnstalleerd ga je mee in het ritme van de trein. Er is tijd om wat uit het raam te staren, naar de groene heuvels in Slovenië of naar een verlaten stationnetje met slechts één huisje dat zo uit een speelgoeddorpje lijkt te komen.


Voor de Britse Brian is dit de tweede zomer interrailen. 'Het is een goedkope vakantie en vrienden kunnen gemakkelijk aanhaken.' Zijn vrienden zitten in dezelfde nachttrein, maar in het deel dat later op de avond zal afsplitsen naar Boedapest. Zelf gaat hij via Wenen naar Parijs, waar hij een jaar in een bar gaat werken. Voor de onervaren interrailer heeft hij een tip: 'In het begin wil je alle plekken zien die je nog niet kent. Het is een soort verslaving. Wees op je eerste reis niet te ambitieus, voordat je het weet zit je alleen maar in de trein.'


De coupé van deze nachttrein heeft zes slaapplekken - links en rechts drie bedden boven elkaar. Rechtop zitten gaat niet, het is direct languit liggen naast het wapperende gordijn of wat rondhangen in het gangpad. Voor deze trein moet je reserveren en betaal je een paar euro extra. Maar dan ben je wel zeker van een plekje in de vaak drukke nachttreinen. Die zijn enorm populair en logisch ook: je bespaart op hotelkosten en houdt de dagen over om de plaats van bestemming te ontdekken. De bedjes zijn smal, maar de beweging van de trein sust je zo in slaap.


In het gangpad luisteren mensen ondertussen naar muziek met hun oordopjes in, terwijl de trein langs verlaten spookstations raast met daarboven de heldere sterrenhemel. Het is koud, truien worden uit tassen gehaald. Het is een bont reisgezelschap. Een groep jongens met wielrenfietsen, Australische backpackers en een keurig Brits stel van in de vijftig. 'Anything is possible on a train: a great meal, a binge, a visit from card players, an intrigue, a good night's sleep, and strangers' monologues framed like Russian short stories', schreef Paul Theroux. Alles is mogelijk. We blijven nog maar even op.


TIPS EN PRIJZEN

- Spontaan reizen is heerlijk. Maar het loont om vooruit te denken. Kom je aan op het station, reserveer dan voor een paar euro alvast je volgende trein. Zeker als je met een groep reist.


- Met je interrailpas krijg je korting op ferry's (zoals tussen Italië en Griekenland), sommige hotels en attracties. Kijk op nederlands.interrail.eu/ennl/passes/pass-benefits.


- Koop een Thomas Cook European Rail Timetable voor alle actuele treintijden.


Prijzen van interrailpassen voor 26-plussers:

- 5 dagen, geldig binnen 10 dagen euro 276


- 10 dagen, geldig binnen 22 dagen euro 393


- 15 dagen aaneengesloten euro 435


- 22 dagen aaneengesloten euro 509


- één maand aaneengesloten euro 658


nshispeed.nl/nl/rondreistickets/interrail-global-pass


ROUTES EN TICKETS

Goedkoper én minder stressvol dan vliegen. Volgens de Britse Mark Smith heeft treinreizen de toekomst. Maar routes uitstippelen en tickets boeken, is nogal een gedoe. Daarom begon hij zijn website seat61.com, waar je makkelijk treinreizen kunt boeken. De website was dit jaar de Favourite Travel Website van de Britse krant The Telegraph.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden